Näin kuluttajatrendit näkyvät liikkeissä

Synsam: Digitaalinen sovitus on kätevää ja yksilöllistä palvelua

Synsam Stylelabin avulla kehyksiä voi sovittaa tabletilla ja lähettää omalle makutuomarille arvioitavaksi.

Optikko- ja lifestylepalvelua Synsam on uudistanut myymäläketjuaan elämyksellisemmäksi ja helpommin lähestyttäväksi. Brändijohtaja Sanna Sneen kuvailee Synsamia lifestyle-optikkoliikkeeksi.

– Olemme uudenlainen optikkoliike, josta saa kaikki silmän terveyden palvelut tyylillä, sekä vähän muutakin. Suhtaudumme silmälaseihin kuin funktionaaliseen asusteeseen: ne auttavat ihmistä näkemään tarkemmin ja paremmin mutta myös tuntemaan olonsa paremmaksi.

Ketjun sisällä järjestetään liikekohtaisia Tyylipäivä-tapahtumia, jossa asiakkaita autetaan löytämään oma värimaailma ja eri tilanteisiin sopivat kehykset. Myös meikkivinkit kuuluvat näihin päiviin.

– Uskomme, että ihmisen hyvinvoinnille on merkittävää tuntea itsensä viehättäväksi – ja tämä koskee ihan kaikkia ikäryhmiä! Asiakaskunnassamme on paljon tyylikkäitä ikäihmisiä, joille tarjoamme myös kattavat silmäterveyspalvelut.

Synsam Stylelab auttaa kehysvalinnassa

Asiakkaat suosivat yhä rohkeammin digitaalista sovittamista. Se on paitsi kätevää ja nopeaa, mutta myös yksilöllistä palvelua.

Synsam on ottanut käyttöön oman nimikkosovelluksen kehysten sovittamiseen. Tablettiapplikaation avulla voi pyyhkäisemällä sovittaa sekä kehyksiä että aurinkolaseja.

– Ne voit sovelluksen avulla lähettää omalle makutuomarille tai sosiaaliseen mediaan arvioitavaksi, Sneen kertoo.

Synsam Stylelab on ladattavissa maksutta myös älypuhelimiin App Storesta ja Google Playsta.

Myös näöntarkastuksen ajanvarauksen voi tehdä Synsamille kätevästi verkossa, samoin piilolasit voi ostaa verkkokaupasta.

Specsavers: Hyvät teot jäävät mieleen

Specsavers tekee hyväntekeväisyyttä yhdessä asiakkaiden kanssa lahjoittamalla vanhat silmälasit Afrikan Tansaniaan. Vihreät ja positiiviset arvot osuvat nyt kulutustrendien ytimeen.

Näöntutkimus on iso konsepti

Digitalisaatio on läsnä Specsaversissä kaupan ja tutkimushuoneen puolella. Myyjät käyttävät myyntityössä iPadia sekä silmälasien että silmäterävälin mitoituksessa. Näöntutkimuspuolella digitalisaatio auttaa silmänpohjakuvien käsittelyssä. Kuvat ovat tarkat ja niiden siirto langattomasti vaivatonta. Myös tutkimusvälineet ovat automatisoidut ja modernit.

– Tuomme vahvasti esille kokonaisvaltaisen näöntutkimuksen konseptia, eli kuinka tärkeä on käydä säännöllisesti näöntutkimuksessa, johon automaattisesti kuuluu silmänpaineen mittaus sekä digitaalinen kuva silmänpohjista, sanoo Specsavers Kannelmäen optikkoyrittäjä Marina
Åkerlund. Kuluttajia ja asiakkaita myös informoidaan säännöllisesti monissa medioissa.

Etenkin silmien suojaaminen, hämäränäön ongelmat ja lasten näkeminen koetaan Specsaversilla tärkeiksi aiheiksi.

– Koulutamme jatkuvasti henkilökuntaa ja kannustamme ylläpitämään korkeaa tietotaitoa, jotta asiakas voi luottaa näkemisen asioissa meihin täysin.

Ikäihmiset on Specsaversilla huomioitu siten, että näöntutkimus 60+ -ikäryhmälle on maksuton.

Hyväntekeväisyyttä ja mallikilpailuja

Digitaalisten palveluiden ohella kaupan tulisi reagoida myös yhteiskunnallisiin asioihin. Kuluttajat osaavat antaa arvoa eettiselle ja ekologiselle toiminnalle, ja siksi erilaiset hyväntekeväisyyskampanjat
jäävät mieleen. Specsaversilla asiakkaat voivat osallistua Tansanian hyväntekeväisyysprojektiin tuomalla vanhat silmälasit kierrätykseen. Hyvän tekemiseen on helppo kannustaa asiakkaita.

– Kerromme mielellämme positiivisista asioista ja toiminnastamme asiakkaille. Yhdessä tekeminen on tärkeää, Åkerlund sanoo.

Osallistaminen ja yhdessä tekeminen sitouttaa kuluttajia. Specsaversilla asiakas pääsee syvemmälle brändiin myös Suomen Sähäkin Silmälasimalli -kilpailussa, johon asiakkaat voivat itse osallistua malleiksi ja myös äänestää voittajaa.

– Olemme dynaaminen ja raikas ketju. Haluamme kehittyä ja tuoda uusia
työskentelytapoja ja työvälineitä mukaan toimintaamme. Vain muutos on pysyvää.

Fenno Optiikka Lappi: Myymälän esteettömyys on jatkossa entistä tärkeämpää

Lapin Fennossa huomioidaan kaikki asiakkaat – myymälän suunnittelua myöden. Myös kotimaisuus ja paikallisuus ovat keränneet asiakkailta kiitosta.

 Hyvä palvelu näkyy myös liiketilassa

– Joskus ratkaisu on optometrian tuotteet, joskus kuunteleminen herkällä korvalla ja joskus vaikkapa marjametsävinkin jakaminen, sanoo optikko Petri Räsänen Rovaniemen Fennosta. Suomen Yritysvaliot Oy:n myöntämä
”Todistetusti tyytyväisimmät asiakkaat” -sertifikaatti on mennyt Rovaniemen Fenno Optiikalle jo kolmena peräkkäisenä vuonna. Liikkeelle onkin tärkeää, että palvelu on ihmisläheistä ja henkilökohtaista.

– Näemme ihmisen linssien takana ja aidosti ratkaisemme asiakkaan näkemisen tarpeet ja toiveet, Räsänen jatkaa. Asiakkaiden huomioiminen näkyy myös itse liiketilassa. Esimerkiksi ikäihmisten liikkumiseen on kiinnitetty huomioita.

– Tilojen kynnyksettömyys, esteettömyys, valaistus ja kontrastit myymälätilassa ja äänieristetyt tilat mahdollistavat turvallisen
ympäristön aikuisen asiakkaan tärkeän asian hoidolle.

Myymälöiden esteettömyys on tulevaisuudessa entistä tärkeämpää, sillä kuluttajajoukot ikääntyvät ja tarvitsevat yhä enemmän erilaisia näköpalveluita.

Kotimaisuus ja paikallisuus arvossa

Terveys ja hyvinvointi kiinnostavat kuluttajia enemmän kuin koskaan. Tämä näkyy myös optikkoliikkeissä. Räsäsen mukaan silmälääkäriyhteistyö asiakkaan parhaaksi toimii saumattomasti.

– Korostamme myös kotimaista käsityötä, avainlippua, allergiatestattuja tuotteita ja kehyksissä DFF designia. Kotimaisuuttamme ja paikallisuuttamme kuluttajat arvostavat aina vaan enemmän, hän sanoo.

Sähköisyys näkyy optikkoliikkeissä jo asiakashallinnassa, tilausten tekemisessä sekä mainonnassa ja markkinoinnissa. Digiaika on Räsäsen mukaan tehostanut työtä.

– Käytämme jo yli 15 tietokoneyksikköä päivittäisessä työssämme. Sähköisyys on entisestään nopeuttanut toimituksiamme, ja yksilöllisesti mitoitetut ja sovitetut moniteholasit ovat asiakkaalla käytössä jo
kuudessa päivässä

Instrumentarium Aleksanterinkatu: Asiakas haluaa myös tyylivinkkejä

Instrumentariumin tyylisivusto TrendWalk kokoaa yhteen muodin virtaukset ja antaa pukeutumis- ja asustamisvinkkejä eri kehystyyleihin. Asiakasta halutaan auttaa kaikissa hyvinvoinnin ja terveyden asioissa.

#instrutrendwalk inspiroi

Instrun kehittämä TrendWalk-sivusto kytkee kehykset ja aurinkolasit pukeutumisen ympärille. Sivustolla pääsee selaamaan erilaisia tyylikuvakollaaseja, muotihaastatteluita ja muotitärppejä. Sivustolla annetaan konkreettisia tyylivinkkejä esimerkiksi Flow-festivaaleille tai vaikkapa töihin.

– TrendWalkin kautta pystymme kätevästi ja inspiroivasti esittelemään kiinnostavimpia tyylejä sekä kehysten, aurinkolasien että vaatteidenkin osalta. Haluamme tarjota asiakkaille alan hyväntuulisinta asiantuntijapalvelua. Kaikki palveluprosessimme on mietitty asiakkaan näkökulmasta ja tätä kehitämme jatkuvasti, kertoo Instrumentariumin
myyntijohtaja Anu Tola. TrendWalkissa trendejä lähestytään ennakkoluulottomasti ja positiivisesti sekä kiinnostavien ihmisten kautta. Esimerkiksi Tyylitunnustus-osiossa tunnetut henkilöt kertovat tyylistään ja Seuraa tätä fashionistaa -palstalla esitellään ajankohtaisia some- ja muotivaikuttajia. Somessa sivusto kulkee tagilla #instrutrendwalk.

Sähköiset laitteet ja kanavat työn tukena

Tyylin lisäksi myös terveys ja hyvinvointi näkyvät vahvasti Instrumentariumin toiminnassa. Kaikissa myymälöissä on tarjolla
silmälääkäripalvelut ja 80 myymälässä alan edistynein silmänpohjakamera Optos Daytona.

– Näkemisestä huolehtimisen lisäksi valkoimaamme kuuluu myös verenpaine- ja verensokerimittarit sekä lentosukat, kertoo Aleksanterinkadun Instrumentariumin myymäläpäällikkö Pirjetta Grönroos.

Verkkosivustoja ja verkkotoimintaa Instrussa pyritään jatkuvasti kehittämään. Etenkin piilolinssejä ja piilolinssinesteitä myyvään verkkokauppaan kiinnitetään paljon huomiota. Piilolinssit voi tilata jatkuvalla kotiintoimituspalveluna, jossa piilolinssit tulevat kotiin automaattisesti halutulla toimitusvälillä.

– Lisäksi palvelemme asiakkaita Facebookissa ja Instagramissa. Vastaamme siellä mm. asiakkaiden kysymyksiin ja palautteisiin,
Grönroos sanoo.

Silmäasema: Tehokkuus ja kohdistus ovat digikanavien vahvuuksia

Digitaalisuuden avulla Silmäasema on tehostanut asiakasviestintää.
Uutiskirjeet, chat-palvelu ja YouTubekanava tiedottavat, ohjeistavat ja kertovat eduista juuri oikealle kohderyhmälle.

Sähköiset kanavat hallussa

Silmäaseman verkkosivuilla voi luonnollisesti varata itselleen näöntarkastusajan. Sen lisäksi sivustolla voi itse tutustua lääkäreihin ja siten löytää itselle sopivimman asiantuntijan. Asiointia netissä on pyritty helpottamaan erilaisilla työkaluilla.

– Meillä on chat-palvelu ja interaktiivisesti toimiva tyylityökalu. Lisäksi pyrimme viestimään laajasti myös sosiaalisen median kanavissa samoin kuin olemalla vahvasti läsnä hakukoneissa, kertoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Kati Räihä.

Verkkokauppa on pyritty kehittämään ketteräksi. Asiakkaiden silmälasireseptit tuotetaan sähköisesti, joten siksi tilaaminen netistä on helppoa. Digitaalisuuden avulla asiakasviestintä on Räihän mukaan tehostunut.

– Nyt voimme kertoa oikealle kohderyhmälle juuri heitä kiinnostavista aiheista kohdentamalla uutiskirjeitämme asiakkaan oman valinnan mukaan. Tietoa esimerkiksi erilaisista leikkauksista saa niin lääkäreiden kuin asiakkaiden kertomista tietoiskuista Silmäaseman omalta YouTube-kanavalta. Kun videoilla puhuu sekä lääkäri että asiakas, on viesti luotettava ja uskottava.

Kaikki saman katon alta

Silmäasema on ainoa toimija, joka tarjoaa kaikki näkemiseen ja silmien terveyteen liittyvät tuotteet ja palvelut saman katon alta. Terveys ja hyvinvointi ovat olennainen osa ketjun liikeideaa.

– Olemme huomanneet, että esim. silmäsairaaloiden avoimet ovet ja asiakastilaisuudet, joissa asiantuntijalääkärit kertovat näkemisestä ja siihen liittyvistä palveluista, ovat hyvin suosittuja, Räihä sanoo.

Henkilökunnan järjestämissä teemapäivissä ja asiakastilaisuuksissa asiakas saa myös täsmäapua kehysvalintaan ja oman tyylin vahvistamiseen.

– Tämän päivän asiakkaalle lisäarvoa tuo myös asioinnin helppous. Tarvittaessa ohjaamme muille asiantuntijoillemme Silmäasemalla. Meille voi myös tulla silmänpaineen mittaukseen tai tutustumaan kuivien silmien tuotteisiin, Räihä sanoo.

Tärkeä rooli on myös sijainnilla ja itse myymälätilalla.

– Toimipaikkamme ovat helppokulkuisia, käytämme hissejä ja ramppeja eikä meillä ole liikaa porrasaskelmia. Istuinpaikkoja on sekä odotus- että sovitustiloissa. Tiskeillä on koukkuja, joihin esim. kantamukset tai kävelykepin saa helposti ripustettua. Pyrimme myös toimipaikkojen sisällä viestimään asiakkaalle näkyvästi ja pitämään huolen hyvästä valaistuksesta.

Jyväs-Optiikka: Elämyksillä voi hemmotella

Rohkeat värit ja tarinat ovat osa Jyväs-Optiikan toimintaa. Tunnelmallinen ja inspiroiva myymälä on keino hemmotella asiakasta.

Kehyksillä pitää olla tarina Jyväs-Optiikassa mittaukset hoituvat
nykyisin iPadin avulla. Tekniikka tehostaa palvelua, mutta miellyttävä kokemus syntyy myös ympärillä olevista asioista.

– Olemme luoneet tunnelmallisen ja inspiroivan ympäristön asiakkaitamme varten. Taustamusiikki, valaistus, sisutus ja
kiitoskirjeet luovat pohjan toiminnallemme, kertoo Jyväs-Optiikan Kia Bergström. Elämyksellisyys on Begströmin mukaan tapa hemmotella asiakasta. Tunnelman lisäksi myös optikoiden muotituntemus on kiitelty asia. Mitä tahansa brändejä liikkeeseen ei oteta, vaan niissä täytyy olla ajatusta.

– Panostamme kehysmerkkeihin ja suunnittelijoihin, joiden taustalta löytyy ajatusta ja tarinaa. Näitä mielenkiintoisia tarinoita jaamme asiakkaidemme kanssa.

Värikylpyjä ja seniorineuvontaa Jyväs-Optiikka on tunnettu hyvästä palvelusta ja yksilöllisistä kehysmalleista. Bergström nimeää yhdeksi kilpailuvaltiksi värit. Hyllyt täyttyvät usein rohkeillakin väriyhdistelmillä. Myös uutuudet kiinnostavat aina. Viime kesänä liikkeistä löytyi  esimerkiksi pahvista valmistetut PAPP UV -merkkiset aurinkolasit, jotka saa taitettua vaikkapa taskuun mukaan.

Ikäihmiset on myös huomioitu.

Jyväs-Optiikka on ollut mukana kehittämässä Seniorineuvolaa, joka tarjoaa palvelukokonaisuutta eläköityville, joiden systemaattinen terveysseuranta on vaarassa katketa. Neuvolaan kuuluvat muun muassa optikko-, apteekki- ja kodinhoidon palvelut.

– Vanhempi ikäluokka kasvaa määrällisesti, ja he ovat valmiita satsaamaan hyvään laatuun ja palveluun. Seniorineuvolaa kehitetään nyt yksityisten yritysten voimin mutta siitä halutaan jatkossa käytäntö,
Bergström sanoo.