Euroopan optometrian akatemialta kunnianosoitus Suomeen

Optometristi Bernd Schwenson nimitettiin lauantaina Euroopan optometrian akatemian EAAO:n kunniajäseneksi akatemian kongressissa Kroatian Pulassa. Hän on ensimmäinen suomalainen, jolle kunniajäsenyys, EAAO Fellowship-arvo, on myönnetty.

Optometristi, yrittäjäoptikko Bernd ”Bobi” Schwenson (s. 1957, Tampere) nimettiin Euroopan optometrian akatemian, EAOO:n (The European Academy of Optometry and Optics) kunniajäseneksi viime lauantaina
12.5. Kroatian Pulassa järjestetyssä kongressissa. Schwenson on ensimmäinen suomalainen, jolle EAOO Fellowship -arvo eli akatemian kunniajäsenyys on myönnetty. Kunnianosoitus myönnetään alan tieteellistä tutkimusta tai lainsäädännön kehitystä merkittävästi edistäneille toimijoille.

Schwenson on Tampereella sijaitsevan optikkoliikkeensä Oculus Optiikan toimitusjohtaja. Yritystoimintansa ohella hän toimii aktiivisesti erilaisissa luottamustehtävissä niin optisen alan, kaupan alan kuin yrittäjien järjestöissä ja verkostoissa. Schwenson on EAOO:n perustajajäseniä. Schwenson on valmistunut laillistetuksi optikoksi vuonna 1983 ja kehittänyt ammattitaitoaan vuosien varrella mm. Työterveyslaitoksen ja Metropolia ammattikorkeakoulun ohjelmissa.

”Otan nimityksen suurena kunnianosoituksena työstä jota olen saanut tehdä sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla vuosikymmeniä edistääkseni optometrian kehitystä sekä koulutuksessa että
lainsäädännössä”, sanoo Schwenson. ”Tällä on merkitystä myös jokaisen suomalaisen laillistetun optikon ja optometristin nykypäivän toimenkuvaan. Toivottavasti fellowship-arvoni kannustaa myös muita
suomalaisia ponnistelemaan oman ammatillisen kehityksensä eteen”, hän jatkaa.

”Haluan lämpimästi onnitella ja kiittää Bobia koko toimialan puolesta”, sanoo Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast. ”Nimitys meni ehdottomasti oikeaan osoitteeseen, sillä Schwenson on vuosikymmenten ajan ollut vahva taustavaikuttaja NÄE ry:n ja sen
edeltäjäorganisaatioiden ajamassa kotimaisen- ja EU-alueen optometrian sääntelyn kehitystyössä.

Vuonna 2009 perustettu EAOO on alan tutkimuksen ja koulutuksen kattoyhteisö Euroopan unionin alueella. Sen päätehtävä on edistää optometrian ja optisen alan yhteisen äänen kuuluvuutta, kehittää ja
tukea alaa tieteellisen tutkimuksen lähtökohdista sekä edistää optometristien, optikkojen sekä muiden näkemisen ja silmäterveyden parissa työskentelevien ammattilaisten osaamista ja ammattitaidon jatkuvaa kehitystä Euroopan alueella.

Bernd Schwenson, toimitusjohtaja, Oculus Optiikka Ky, p. 050 60560, oculus@oculus.fi
Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry, p. 040 5422 227, panu.tast@naery.fi