Optinen kauppa kävi vilkkaasti vuonna 2014 – Viime vuonna Suomessa myytiin yli miljoonat silmälasit

Pvm: 10.03.2015

Suomen Optinen toimiala julkisti vuoden 2014 tunnusluvut 10.3.2015.

Silmälasien kauppa kasvoi vuonna 2014 liikevaihdolla mitattuna (311,1 M€) reilut viisi prosenttia edellisen vuoden lukemiin verrattuna. Optinen vähittäismyynti pärjäsi paremmin kuin muu vähittäiskauppa, jonka myynti laski 0,7 % vuonna 2014.

– Optisen kaupan yleinen kasvu selittyy paljolti sillä, että ihmiset satsaavat omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa huonosta taloustilanteesta huolimatta. Kohtuuhintaiset silmälasit tuovat piristystä arkeen.

– Toinen selittävä tekijä ovat toimialan liiketoiminnassa jo vahvasti näkyvät ennaltaehkäisevän terveydenhuollon palvelut, kuten esimerkiksi optikkoliikkeiden tarjoamat silmänpohjakuvaukset, analysoi Suomen Optisen Toimialan toimitusjohtaja Panu Tast.

Suomalaiset ostivat viime vuonna 1 056 000 kappaletta silmälaseja optikkoliikkeistä. Piilolinssien myynti kasvoi viime vuonna liikevaihdolla (+7,0 %) ja myös volyymilla (+3,1 %) mitattuna. Laatuaurinkolasien kauppa tuplaantui viimeisellä kvartaalilla volyymilla mitattuna ja koko vuotta tarkastellen kaupan volyymi kasvoi 9,9 %. Optikkoliikkeiden määrä (688 toimipaikkaa) jatkoi hienoista laskua, ja myymäläkohtainen liikevaihto kasvoi (6,1 %).

Fenno Optiikan ketjujohtaja Rainer Nyman on syystäkin tyytyväinen optisen kaupan näkymiin, vaikka Suomen taloudellinen tilanne ei olekaan mairitteleva.
– Laatutuotteet ja niihin keskittyminen pitävät aina pintansa, Nyman arvioi optisen kaupan hyvää tulosta.

Suurin markkinaosuus oli Instru optiikalla, 36,5 %. Seuraavaksi suurin liikevaihto oli Silmäasemalla (23,2 %). Kolmanneksi ylsi Specsavers (11,8 %). Fenno Optiikan osuus oli 8,2 % ja Synsamin 5,6 %. Muiden ketjujen, yksittäisten optikkoliikkeitten ja online-myynnin yhteenlaskettu osuus oli 14,7 %. Markkinaosuuttaan kasvatti eniten Silmäasema (+1,6 %) ja menetti ketjujen ulkopuoliset liikkeet ja online-kauppa (-1,9 %)

Muu erikoiskauppa jatkoi laskuaan

Vuonna 2014 koko kaupan myynti supistui noin prosentin. Erikoiskaupan liikevaihto kokonaisuudessaan laski huomattavasti enemmän. Kuitenkin erikoiskaupan toimiala on laaja, joten yrityskohtaisia ja toimialakohtaisia eroja on paljon.

– Erikoiskaupan supistumiseen vaikutti se, että ostovoima laski jo toista vuotta peräkkäin sitkeän taantuman ja verotuksen kiristymisen vuoksi. Lisäksi ulkomainen verkkokauppa kilpailee nimenomaan kotimaisen erikoiskaupan kanssa ja sekin on vaikuttanut alan myyntiin, kertoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala.

Lisätietoja:

Suomen Optinen Toimiala, toimitusjohtaja Panu Tast, p. 040 5422 227, panu.tast@www.naery.fi
Kaupan liitto, toimitusjohtaja Juhani Pekkala, p. 0400 419 560, juhani.pekkala@kauppa.fi
Fenno Optiikka, ketjujohtaja Rainer Nyman, p. 0400 935 936, rainer.nyman@fennooptiikka.fi
Instru optiikka, toimitusjohtaja Catarina Fagerholm, p. 0201 70 7000, catarina.fagerholm@instru.fi
Silmäasema, toimitusjohtaja Pasi Kohmo, p. 050 331 7015, pasi.kohmo@silmaasema.fi
Specsavers, kaupallisen kehityksen johtaja Erkki Tala, p. 040 5741192, erkki.tala@specsavers.com
Synsam, toimitusjohtaja Vesa Mars, p. 050 4477 681, vesa.mars@synsam.fi

Alan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön. Yrityskohtaiset markkinaosuudet perustuvat yritysten Suomen Optiselle Toimialalle raportoimiin lukuihin.

Suomen Optinen Toimiala vastaa näönhuoltoalan elinkeino-, terveydenhuolto- ja koulutusasioiden edunvalvonnasta, hoitaa alan viestintää sekä tuottaa tutkimustietoa ja koulutusta. Järjestön jäsenyritykset muodostavat yli 90 % toimialan liikevaihdosta.