Optisen kaupan vakaa kasvu auttaa turvaamaan myös silmäterveyspalvelut

Optisen alan vähittäiskaupan tasainen nousu jatkui kolmannella vuosineljänneksellä. Hyvään myyntiin vaikutti yhä kehittyneempien tuotteiden myynnin kasvu sekä historiallisen menestyksekäs aurinkolasikauppa. Elinvoimaisesta optikkoliikeverkostosta hyötyy koko Suomen väestö, sillä se tuottaa myös suuren osan yksityisistä silmälääkäripalveluista kaikkialla maassa.

Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi vuoden kolmannella kvartaalilla 2,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden lähes 79 miljoonaan euroon. Koko tähänastista vuotta tarkastellen kasvuluvut olivat samansuuntaisia.

Kolmannella kvartaalilla silmälasien kaupan arvo kasvoi 1,7 prosenttia, mutta volyymilla mitaten myynti laski vajaan prosentin. Kolmea ensimmäistä neljännestä katsoen tosin sekä liikevaihto että määrät kasvoivat parisen prosenttia.

”Loppukesästä alkanut pieni volyymin notkahdus ja 3,5 prosentin nousu keskihinnassa selittyvät sillä, että kuluttajat ovat ostaneet kehittyneempiä tuotteita”, selventää Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.

Aurinkoinen kevät ja pitkään jatkunut kesä nostivat aurinkolasikaupan historiallisiin kaksinumeroisiin kasvulukuihin niin arvolla kuin volyymilla mitaten. Heinä-syyskuussa laatuaurinkolasien kaupan volyymi kasvoi 12 prosenttia ja liikevaihto lähes saman verran.

”Tietoisuus silmien suojaamisesta on lisääntynyt ja ihmiset kaikissa ikäryhmissä käyttävät yhä enemmän laatuaurinkolaseja”, kertoo Fenno Optiikan varatoimitusjohtaja Vesa Vaine.

”Lisäksi entistä useammin monitehosilmälasien käyttäjä valitsee aurinkolasit omilla vahvuuksilla. Laadukkaasta näkemisestä ei haluta tinkiä”, jatkaa Vaine. ”Laatuaurinkolaseissa voidaan ottaa huomioon entistä paremmin jokaisen käyttäjän tarpeet ja mieltymykset, kuten polarisaatio ja peilipinnat.”

Aurinkolaseja myytiin kolmannella vuosineljänneksellä 4,7 miljoonalla eurolla 83 000 paria. Tasaisesta kasvusta johtuen keskihinnan vaihtelu on alkuvuodesta syyskuuhun saakka ollut vähäistä; keskihinta oli vajaa 70 euroa.

Kuluttajat ovat havahtuneet myös ympärivuotisen silmien suojaamisen ja häikäistymiseltä suojautumisen tärkeyteen. ”Alkusyksystä aurinko paistaa matalalta ja pimeimpänäkin vuodenaikana häikäistymiseltä on syytä suojautua mm. auton ratissa ja laskettelurinteillä”, Vaine mainitsee esimerkkejä.

Kolmannella kvartaalilla kasvussa oli edelleen myös piilolinssikauppa. Se jäi ensimmäisen neljänneksen voimakkaasta notkahduksesta johtuen vielä hieman miinukselle. Piilolinssejä myytiin reilulla kuudella miljoonalla eurolla.

Kaiken kaikkiaan tasainen kasvu luo vakaan pohjan laajan, koko maan kattavan optikkoliikeverkoston ylläpitämiselle. ”Suomessa optikkoliikkeet tuottavat myös valtaosan yksityisistä silmälääkäripalveluista”, muistuttaa NÄE ry:n Tast.

”Yrityksissä on tehty merkittäviä investointeja mm. silmälaboratoriopalveluihin, joita toivomme pääsevämme entistä laajemmin hyödyntämään kansalaisten eduksi, kun vielä sote-uudistus saadaan maaliin”, sanoo NÄE ry:n Tast.

Vesa Vaine, varatoimitusjohtaja, Fenno Optiikka, p. 050 380 5246, vesa.vaine@fennooptiikka.fi
Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry, p. 040 5422 227, panu.tast@naery.fi

Katso koko toimiakatsausaineisto tästä: Toimialakatsaus Q3 2018

Lue lisää silmien suojaamisesta: Suojaasilmasi.fi