Silmälasikaupalla kasvun alkuvuosi: Nyt ostetaan ominaisuuksia

Pvm: 14.05.2014

Optisen alan kauppa virkistyi selvästi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Optisten tuotteiden ja palveluiden liikevaihto oli yhteensä 81,8 miljoonaa euroa – 12,1 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

Voimakkaimman korjausliikkeen teki silmälasien kauppa, jonka kappalemääräinen myynti nousi 3,8- ja myynnin arvo 18,2 prosenttia. Tuoreet kasvuluvut kertovat, että kuluttajat ostivat alkuvuonna silmälaseihinsa aiempaa enemmän ominaisuuksia, mm. yksilöllisesti suunniteltuja ja moderneista materiaaleista valmistettuja silmälasilinssejä, joissa on näkömukavuutta parantavia ominaisuuksia. Myös merkkikehykset tekivät kauppansa aiempaa paremmin. Yksittäisistä tuoteryhmistä moniteholasien myynnin arvo kasvoi eniten (23 %). Silmälasien osuus optisten tuotteiden myynnistä oli 85,7 prosenttia.

Piilolasien kauppa kasvoi hieman (1,2 %) volyymin osalta, mutta sen liikevaihto laski lähes kolme prosenttia. Piilolasien käytöstä onkin tullut kuluttajille entistä edullisempaa.

”Hinta ei näyttäisi olevan nyt silmälasien hankinnassa enää ainoa valintaperuste, vaan asiakkaat haluavat panostaa myös näkemisen mukavuuteen ja tyyliin. Varsinkin monitehoasiakkaat ovat halunneet lisääntyvissä määrin investoida laadukkaisiin linsseihin ja sopiviin kehyksiin. Optikolta kaivataan myös aikaisempaa useammin neuvoja muissa kuin näkemiseen liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi tyyliasioissa”, Synsam-ketjun toimitusjohtaja Vesa Mars kertoo.

”Silmälasikaupassa on lukuisia tuoteryhmiä joiden käyttötarkoitukset vaihtelevat: yhdet lasit ovat työkäyttöön, toiset mökille; jotkut tykkäävät vaihdella kehyksiä siinä missä muitakin asusteita”, summaa Suomen Optinen Toimiala ry:n toimitusjohtaja Panu Tast. ”Alan alkuvuoden kasvupyrähdys antaa turhan ruusuisen kuvan optikkoliikkeiden tilanteesta. Meillä on takana kaksi liikevaihdon voimakkaan laskun vuotta, joten toipuminen on todella tervetullut uutinen palveluverkoston säilymisen kannalta”, Tast toteaa. ”Vahvasta alkuvuodesta huolimatta toimialan paluumatka vuoden 2011 liikevaihdon tasolle on pitkä,” hän muistuttaa.

Jatkossa toimialan kasvu tulee enenevässä määrin palveluista. Optikko on näönhuollon ammattilainen, ja väestön ikääntyminen tulee lähivuosina kasvattamaan kansalaisten näönhuollon tarpeita huomattavasti.

toimitusjohtaja Panu Tast, Suomen Optinen Toimiala
p. 040 5422 227, panu.tast@www.naery.fi

toimitusjohtaja Vesa Mars, Synsam
p. 050 4477 681, vesa.mars@synsam.fi

Alan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön.