Silmälasikaupan kasvu jatkui alkuvuonna – näönhuollon palvelut kiinnostavat

Pvm: 12.05.2015

Optisen alan vähittäiskauppa on kokonaisuutena mallikkaassa kasvussa. Voimakkaan kasvupyrähdyksen teki laatuaurinkolasien kauppa, jonka kappalemääräinen myynti kasvoi lähes 42 prosenttia vuoden takaisesta ja liikevaihto peräti 52 prosenttia. Kaikkiaan kuluttajat ostivat alkuvuodesta laatuaurinkolaseja 82 000 kappaletta.

– Kasvuluvut kertovat, että aurinkolasien käyttö monipuolistuu. Aurinkolasit omilla silmälasivoimakkuuksilla ovat edelleen suosiossa, mutta näönkorjaus piilolaseilla aurinkolaseja käytettäessä on myös yleistynyt. Tästä kertoo aurinkolasien yhteydessä kasvanut piilolasikauppa. Silmälasiostoksilla ovat alkuvuonna olleet liikkeellä erityisesti nuoremmat asiakkaat, mikä nostaa yksiteholasien myyntiä. Kevättä ja kesää kohti haetaan uutta ilmettä eri tarpeisiin ja tyyleihin valitsemalla usein kerralla kahdet lasit, kertoo Specsavers-ketjun maajohtaja Erkki Tala.

Aurinkolasien rinnalla myös piilolinssit jatkoivat hyvää kehitystä. Piilolinssien liikevaihto kasvoi yli 11 prosenttia viime vuoden luvuista ja volyymi yli 8 prosenttia.

Silmälasien myynti kasvoi 2,3 prosenttia, ja niiden osuus optisten tuotteiden kokonaisliikevaihdosta oli edelleen vahva, noin 84 prosenttia. Yksittäisistä silmälasituoteryhmistä yksiteholasien liikevaihdon osuus kasvoi eniten. Se oli nyt 27 prosenttia viime vuoden 24 prosentin sijaan.

Optikkoliikkeissä toteutettavien silmäterveyteen ja näkökykyyn liittyvien tutkimusten liikevaihto on kehittynyt niin, että ne ovat nyt ensimmäistä kertaa eriytetty tarkastelussa omaksi tuoteryhmäkseen.

– Näönhuoltoon liittyvien tutkimusten osuus kokonaisliikevaihdosta oli tammi-maaliskuussa vielä vaatimattomat 2,9 prosenttia. Luvut kuitenkin kertovat, että tutkimuspalveluille tulee koko ajan lisää kysyntää, kun suuret ikäluokat ikääntyvät ja myös kysyvät optikolta pidemmälle meneviä silmätutkimuksia, kertoo Suomen Optisen Toimialan toimitusjohtaja Panu Tast.

Suomen Optinen Toimiala, toimitusjohtaja Panu Tast, p. 040 5422 227, panu.tast@www.naery.fi

Specsavers, maajohtaja Erkki Tala, p. 040 5741192, erkki.tala@specsavers.com

Alan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön. Yrityskohtaiset markkinaosuudet perustuvat yritysten Suomen Optiselle Toimialalle raportoimiin lukuihin.

Suomen Optinen Toimiala vastaa näönhuoltoalan elinkeino-, terveydenhuolto- ja koulutusasioiden edunvalvonnasta, hoitaa alan viestintää sekä tuottaa tutkimustietoa ja koulutusta. Järjestön jäsenyritykset muodostavat yli 90 % toimialan liikevaihdosta.