Kehysten maahantuontiin ja myyntiin erikoistunut Akop työllistää kaksi sukupolvea. 2,5 vuotta sitten perustetun perheyrityksen päivittäistä myyntityötä pyörittää isä-poika kehysmyyntitiimi Matti ja Nono Haarala. Vaikka toisella on kokemusvuosia takana 35 vuotta enemmän, ovat miehet samaa mieltä monesta asiasta – asiakkaan tarpeet on ymmärrettävä ja parhaiten pärjää olemalla oma itsensä.
Matti Haarala
on työskennellyt kehysedustajana vuodesta 1978
Mikä oli haaveammattisi nuorena?
Olen kasvanut kauppiasperheessä, jo isovanhempani olivat kauppiaita. En koskaan tosissani kuvitellut muuta kuin kauppiaan ammattia tai jotain asiakaspalveluun liittyvää myyntityötä.
Mitä olet opiskellut?
Valmistuin Lahden kauppaoppilaitoksesta 1969. Tämän lisäksi olen suorittanut Markkinointi-instituutissa erilaisia myyntiin ja markkinointiin liittyviä koulutuksia.
Miten päädyit nykyiseen työhösi?
Ensimmäinen kokemukseni työelämästä oli vanhempieni yrityksessä. Armeijan jälkeen halusin kuitenkin kokeilla siipiäni muualla kuin omassa perheyrityksessä. Tämän jälkeen kaikki työtehtävät ovat liittyneet myyntiin ja markkinointiin. Olen myynyt päivittäistavaroita ja toiminut huonekalutehtaan edustajana. Vuodesta 1978 lähtien olen kaupitellut silmälasikehyksiä.
Millaista on työskennellä yhdessä pojan kanssa?
Olen työskennellyt Nonon kanssa yhdessä vasta puolitoista vuotta. Olen iloinen, että saan jakaa omia kokemuksia hänelle ja vastavuoroisesti saan nuorilta uusia tuoreita ajatuksia. Omalta perheeltä saatava palaute tulee ilman mitään suodattimia.
Tärkein työhön liittyvä oivallus urasi varrelta?
Myyntityössä menestyy parhaiten ilman mitään rooleja. Ole oma itsesi.
Minkälainen merkitys työyhteisöllä on sinulle?
Työyhteisöllä on iso rooli työssä viihtymisessä ja tulosten saavuttamisessa. Olen onnellisessa asemassa saadessani työskennellä päivittäin eri asiakasyritystemme henkilöstön kanssa ja aistia heidän työyhteisöjänsä. On hienoa huomata kuinka innostunutta ja ammattitaitoista henkilökuntaa asiakasyrityksissämme työskentelee, ja kuinka sitoutuneita yrittäjät ovat yritystensä kehittämiseen ja päivittäiseen toimintaan.
Mitä ominaisuuksia hyvältä kehysmyyjältä pitää löytyä?
Tärkeintä on pysyä ajan hermolla ja ymmärtää asiakkaiden tarpeet. Silmälasikehysala on mielenkiintoinen yhdistelmä tuotteiden teknisiä ominaisuuksia ja kauneutta, vaihtuvien muotisuuntauksien mukaan.
Ylivoimaisesti parasta kehysmyyjän työssä?
Parasta on tavata vuodesta toiseen mukavia pitkäaikaisia asiakkaita, joista on muodostunut hyviä ystäviä.
Haastavinta kehysmyyjän työssä?
Haastavinta on osata valita oikeanlainen mallisto aina tulevan kauden muotisuuntauksiin ja pysyä kehysmuodin edelläkävijöiden mukana.
Kerro jokin vinkki aloittelevalle myyjälle?
Tee työtä omana itsenäsi, ilman minkäänlaisia rooleja.
Mikä on parasta, mitä asiakas voi sanoa?
Parasta ei välttämättä ole sanallinen palaute, vaan se, että asiakkaasta näkee, että hän on aidosti tyytyväinen mallistoihin ja saamaansa palveluun.
Nono Haarala
kehysedustajana Akopissa 1,5 vuotta
Mikä oli haaveammattisi nuorena?
Nuorena olin mukana vapaapalokuntatoiminnassa, minkä kautta haaveammatiksikin tuli palomies.
Mitä olet opiskellut?
Olen suorittanut kokin ammattitutkinnon Jämsässä vuonna 2005.
Miten päädyit nykyiseen työhösi?
Toimin aiemmin aaltopahvin jatkojalostustehtävissä ER-Pahvityö Oy:ssä. Kehysmyynnin parissa olen työskennellyt vasta 1,5 vuotta. Sitä ennen toimin myyjänä ja yrittäjänä Inaria-studiossa Lahdessa.
Millaista on työskennellä yhdessä isän kanssa?
Siirtyessä uudelle alalle on ollut helppo jakaa työhön liittyviä kokemuksia ja tarvittaessa kysyä neuvoa.
Tärkein työhön liittyvä oivallus urasi varrelta?
Ryhdyttyäni yrittäjäksi 2008 huomasi heti alkumetreillä, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Joten mikä on mahdollista siirtää huomiselle, tee se jo tänään.
Minkälainen merkitys työyhteisöllä on sinulle?
Hyvä työyhteisö mahdollistaa avoimen ja välittömän yhteistyön ja kommunikoinnin. Näin asiat hoituvat helpommin ja hyvät tulokset ovat helpommin saavutettavissa.
Mitä ominaisuuksia hyvältä kehysmyyjältä pitää löytyä?
Tärkeimpänä ominaisuutena pidän sitä, että pystymme vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin ja löytämään mallistoomme asiakkaiden kannalta mielekkäitä uutuuksia.
Ylivoimaisesti parasta kehysmyyjän työssä?
Puolentoista vuoden aikana on ollut mahtavaa tutustua asiakkaisiimme ja kollegoihin. Voisi siis sanoa, että parasta kehysedustajan työssä on ollut uusiin mukaviin ihmisiin tutustuminen ympäri Suomea.
Haastavinta kehysmyyjän työssä?
Kehysedustajan työssä työpäivät venyvät pitkiksi ja matkapäiviä tulee runsaasti. Työn ja perhe-elämän aikataulujen yhteensovittaminen kahden pienen pojan isänä on usein haastavaa.
Kerro jokin vinkki aloittelevalle myyjälle?
Olemalla oma itsesi pärjäät aina parhaiten.
Mikä on parasta, mitä asiakas voi sanoa?
Parasta on, kun kuulee, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä meiltä saamaamme palveluun ja kehyksiin. Hyvä on myös kuulla kriittistä palautetta, jotta pystymme parantamaan ja kehittämään toimintaamme