Piilarikuume kiihtyy, oletko valmis?

Suomalaiset ovat Pohjoismaiden mittakaavassa vielä arkoja piilolinssikäyttäjiä, mutta trendi on nousevaan päin. Keräsimme yhteen asiakkaiden yleisimpiä kysymyksiä linssien käytöstä, ja pyysimme optikko Ari Pärnäseltä niihin esimerkkivastauksia. Näin otat piilarikaupan haltuun!

Likinäkö, kaukonäkö, hajataitto, ikänäkö. Kaikki mikä on korjattavissa silmälaseilla, voidaan hoitaa kuntoon myös piilolinsseillä. Toimintaperiaate kun on sama: piilolinssi muuttaa silmään tulevan valon suuntaa siten, että verkkokalvolle muodostuva kuva on mahdollisimman tarkka. Likitaittoisuudessa linssi hajottaa valonsäteitä ja kaukotaittoisuudessa se kokoaa niitä.

Monipuolisuudesta huolimatta piilolinssit ovat vielä melko pienen käyttäjäkunnan tuote Suomessa. Nuoret suosivat niitä edelleen, mutta aikuiskäyttäjät pitäytyvät vielä mieluummin silmälaseissa.

Tilanne tulee kuitenkin pian muuttumaan. Samaa mieltä on Optikko Pärnäsessa työskentelevä optikko Ari Pärnänen. Hän uskoo sen liittyvän siihen, että nykyisin ihmiset ovat valmiimpia panostamaan tarkasulkonäköönsä ja harrastuksiin, joihin monet linssit kiinteästi liittyvät. Kertakäyttölinssejä ostetaan eniten.

– Kuluttajat ostavat piilolinssejä paljon nettikaupasta, mikä on edullista. Siksi optikkoliikkeessäkin on otettava huomioon kilpailukykyiset hinnat, Pärnänen pohtii.

Aikuiskäyttö nouseva trendi

Kasvava piilolinssien käyttäjäryhmä on 45–50-vuotiaat, jotka ovat löytäneet monitehopiilolinssien ilot ja hyödyt.
– Tämä ikäluokka oppi käyttämään tavallisia piilolinssejä, ja siksi heidän on helppo siirtyä ikänäön myötä kokeilemaan rohkeasti myös moniteholinssejä, Pärnänen sanoo.

Käytön yleistyminen näkyi myös kaupassa Monitehopiilolinssien myynnin osuus kappalemäärin mitaten peräti kaksinketoimineessa Optikko Pärnäsessä tehdään piilolinssisovituksia viikoittain. Suosituimpia tuotteita ovat monitehopiilolinssit.

– Asiakas usein kysyy, miten ihmeessä linssit toimivat. Että miten on mahdollista nähdä samoilla linsseillä lähelle ja kauas. Silloin pyydän laittamaan linssit päähän – kokeilulla se selviää, ei selittämällä, Pärnänen nauraa.

Hän vannoo käytännön kokeilun nimeen kaikkien piilolinssien kohdalla. Kun optikko tekee sovituksia paljon, ymmärrys linsseistä kasvaa. Tuttu tuote tuo varmuutta. Kokemuksen myötä linssejä on helppo tarjota ja myydä asiakkaille. Silloin alkaa myös huomata, mikä sovitus- ja myymistilanteessa toimii.

– Olen huomannut, että monitehosovituksen yhteydessä ei kannata jäädä tarkasulkonäköönsä tuskoppiin, vaan ohjata asiakas myymälän puolelle katselemaan ulos ikkunasta ja lukemaan lähelle. Oikeat linssit löytyvät nopeammin, kun katsellaan tavallisia asioita, Pärnänen ohjeistaa.

Optikon asenteesta se on kiinni

– Liian usein tilanteesta tehdään turhan hankala, Pärnänen kiteyttää piilolinssien hankitaan liittyvän vastarinnan Suomessa.

Linssien kokeilu ei etene Pärnäsen mukaan aina tarpeeksi jouhevasti ja luonnollisesti. Asiakas saattaa pelästyä, jos silmiä tutkitaan paljon ja prosessi kestää.

– Toki silmät pitää tarkastuttaa, mutta tilanteesta ei saa tehdä liian vaikeaa. Muuten linssit jäävät hankkimatta. Varsinkin ensikertalaiselle tilanteen on oltava mukava ja vaaraton. Kauhukuvia esimerkiksi verisuonisairauksista ei kannata heti lähteä maalailemaan.

Ennen kaikkea linssejä on tarjottava. Se on Pärnäsestä asennekysymys. On optikon tehtävä alkaa keskustella linsseistä, ei asiakkaan. Pärnäsellä linssejä kokeillaan rohkeasti kaikille. Kaikki saavat myös ilman suurempia tenttauksia kertakäyttölinssit kotitestaukseen.

Jos asiakkaalla on tarpeeksi motivaatiota, ei Pärnäsen mielestä ikää tarvitse orjallisesti tuijottaa.

– Monet 12–13-vuotiaat asiakkaani käyttävät linssejä harrastuksen, kuten esimerkiksi jääkiekon, ratsastuksen tai baletin takia, hän kertoo.

– Vanhin asiakkaani taas on yli 70-vuotias metsuri, josta en aluksi millään olisi uskonut tulevan piilarikäyttäjää. Hän kuitenkin sai ne silmiin ensimmäisellä yrittämällä ja on ollut linsseistä innoissaan.

Optikon kannattaa kokeilla piilolinssejä myös itse. Pärnänen on käyttänyt piilolinssejä, vaikka hyvä kaukonäkö ei niitä vaadikaan. Neuvominen ja sovittaminen ovat kuitenkin omakohtaisen kokemuksen vuoksi aidompaa.

Itse testattuun tuotteeseen on myös helppo uskoa.

– On paljon tilanteita, joissa silmälasit ovat oikeasti tiellä tai haittaavat suoritusta. Piilolinssit antavat paljon vapauksia. Oli kyse sitten harrastuksista tai sienestämisestä tihkusateessa. Tämän päivän tuotteet sopivat hyvin nykyiseen elämänrytmiin, johon kuuluu paljon kiirettä, matkustelua ja vaikkapa urheilua.

11 kysymystä ja vastausta piilolinsseistä

”Apua, en uskalla laittaa mitään silmiini.”

Optikko uskaltaa. Vasta sitten alkaa kotiharjoittelu. Pyydä asiakasta tunnustelemaan ensin pelkkää silmää, sitten vasta linssiä. Ohjeista asiakasta katsomaan koko ajan peilistä, miten linssi asettuu silmään. Ylöspäin katsomisesta tulee helposti sohimista. Rohkaise, että jokaisella on oma tyyli laittaa linssit paikoilleen.

”Minulla on herkät ja kuivat silmät.”

Valitse oikea tuote. Silikoni-hydrogeeli-linssit on valmistettu runsaasti kosteutta sisältävistä materiaaleista. Ne hengittävät, joten happi pääsee kulkeutumaan niiden läpi pitäen herkät silmät kunnossa. Myös erilaiset voitelutuotteet auttavat pitämään silmät kosteina.

”En jaksa säätää linssien kanssa.”

Käsien pesu riittää. Se on aika helppoa, eikö? Kertakäyttölinssit ovat helpoimmin hoidettava linssityyppi, sillä ne voi heittää pois päivän päätyttyä. Ne ovat ihanteelliset matkustavalle tai aktiiviselle ihmiselle, sillä niitä ei tarvitse puhdistaa, säilyttää yön yli tai kantaa linssikoteloa mukana. Päivittäinen uusi linssipari on myös hygieenisin, terveellisin ja mukavin tapa käyttää piilolinssejä.

”Olen kokeillut piilolinssejä aiemmin, enkä tykännyt niistä.”

Käytit vääriä linssejä. Selvitä asiakkaalta, milloin ja minkälaisia linssejä hän käytti. Etsi varastosta mukavimmat linssit ja sovituta rauhassa uudet linssit. Kerro, että kaikille asiakkaille on aina löytyneet oikeat linssit.

”Minulla on hajataittoa.”

Valitse tooriset linssit. Niitä löytyy laajalla skaalalla, niin kuukausi- ja kertakäyttölinsseinäkin. Niiden testaus ja sovitus on hieman työläämpää kuin moniteholinssien, mutta niistäkin löytyy kaikille oikeat.

”Minulla on allergiaa, joka saattaa oireilla myös silmiin.”

Tauko riittää. Allergia-aikoina ei kannata käyttää linssejä, jos oireet ovat rankat ja ärsyttävät silmiä. Kun silmät ovat hengähtäneet pahimman ajan, voi taas jatkaa käyttöä normaalisti.

”Mitä jos linssi juuttuu tai hajoaa silmään?”

Sitä tapahtuu kerran 10 vuodessa. Eli huoli pois! Silmä ärsyyntyy enemmän silmän kaivamisesta kuin itse linssistä, vaikka se olisikin hajonnut. Laita silmään piilarinestettä ja anna rikkoutuneen kappaleen tulla itsestään pois silmästä. Optikolle voi myös aina tulla hätätilanteessa.

”Minulla on ripsienpidennykset.”

Ripset eivät vaikuta silmään. Optikon on syytä kuitenkin varoa pitkiä ripsiä sovituksessa!

”Piilolinssejä on niin paljon. Miten löydän minulle sopivat?”

Jätä se optikon huoleksi. On meidän työtämme etsiä sopivat linssit nopeasti ja vaivattomasti. Kilpailuetu nettikauppoihin on palvelu ja asiantuntemus, pidä niistä kiinni.

”Eikö piilolinssien käyttö rasita silmiä?”

Ei, jos käytät niitä oikein. Usein myös väärät voimakkuudet rasittavat silmiä, joten näkö on syytä tutkia, jos linssit tuntuvat epämukavilta.

”10-vuotias ei voi käyttää piilolinssejä.”

Miksi ei? Jos lapsi haluaa kokeilla ja vanhempi on mukana hankinnassa, ei piilolinssien käytössä ole ongelmaa, varsinkaan kertakäyttölinssien kanssa. Alle 10-vuotiaille en suosittele linssejä, sillä niiden käytössä vaaditaan kuitenkin huolellisuutta.

Gallup

Mikä on piilolinssimaailmassa nyt uusinta uutta? Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

CooperVision, Henri Kaseva: Keskitymme yhä enemmän asiakkaiden liiketoiminnan kehittämiseen, painopisteenä piilolinssit. Haluamme toimia kasvukumppanina jälleenmyyjillemme. Suomessa piilolinssikauppaa voidaan kasvattaa lähes kymmenkertaiseksi – tämän potentiaalin tavoittamiseen keskitämme panostuksemme. Ratkaisumme liittyvät uusien piilolinssikäyttäjien hankkimiseen, heidän alkutaipaleensa tukemiseen ja piilolinssien käytön lopettamisen ehkäisemiseen. Autamme myös optisen alan asiantuntijoita kommunikoimaan kuluttajille ymmärrettävästi ja houkuttelevasti. Uusimmat tuoteratkaisumme ovat lähes kaikkiin käyttötarpeisiin vastaava Clariti 1-Day sihy -tuoteperhe ja säilöntäaineeton Synergi-neste, joka toimii hyvin CooperVisionin Biofinity-linsseille. MyDay puolestaan tarjoaa kuluttajalle parasta kertakäyttölinssien kategoriassa. Valikoimastamme löytyy 128 miljoonaa erilaista parametri-yhdistelmää, joten useimmille näönkorjausta kaipaaville löytyy hyvä piilolinssiratkaisu yhdestä valikoimasta.

Alcon, Dr. Faustino Vidal Aroca: Alcon on tarjonnut uraa uurtavia näönhoidon tuotteita jo 70 vuotta. Vuonna 2016 lanseeraamme useita uusia tuotteita: AIR OPTIX® plus HydraGlyde® sopii niille, jotka haluavat piilolinsseiltä pitkäkestoista mukavuuden tunnetta, AIR OPTIX® EX on puolestaan helposti käsiteltävä linssi, joka soveltuu aloittelijoille. Parametreiltaan laajentuneet DAILIES Aqua Comfort PLUS® -linssit tarjoavat markkinoiden laajimmat parametrit. Pitkällä aikavälillä yhteistyömme Google Life Sciencesin kanssa tarjoaa mahdollisuuden kehittää ja kaupallistaa Googlen älylinssiteknologiaa. Tämä voi johtaa ikänäköön soveltuvien mukautuvaan näönkorjaamiseen tarkoitettujen piilolinssien kehittämiseen.

Optiikka Juurinen, Timo Juurinen: Piilolinssipuolella uutuutena on erilaiset piilolinssien sovitusta helpottavat ohjelmat, joiden avulla voidaan laskea optimaaliset piilolinssit. Yksilöllisyys ja räätälöinti lisääntyvät, kuten myös verkon kautta saatava palvelu. Tuotevalikoimaamme kuuluva Easyfit-ohjelmisto on suunniteltu ohjaamaan käyttäjää puolikovien ja erikoisten pehmeiden piilolinssien sovituksessa. Tietokoneelle asennettua Easyfit™ -ohjelmaa voidaan käyttää yhdessä useimpien sarveiskalvon topografialaitteiden kanssa. Järjestelmä ehdottaa linssiä ja huomioi sarveiskalvon epäsäännöllisyydet tai ristiriitaisuudet. Sovituksen jälkeen valitset halutun materiaalin ja tilaat linssin suoraan valmistajalta netissä. Asiakkaat haluavat yhä enemmän palvelua verkossa. Sivustollamme voidaan käydä sovitusprosessia läpi chatin välityksellä ja ongelmia voidaan myös ratkaista yhdessä Google Hangoutin videoyhteyden avulla.