Silmo 2016

Silmon 33 771 vierailijaa 122 maasta saivat nauttia Pariisissa, intiaanikesän jälkimainingeissa innovaatioiden ja teknologian sävyttämistä optisen alan trendeistä ja uutuuksista. Suomesta vierailijoita oli 161. Silmo d’Or myönsi palkinnon 8 eri kategoriassa. Vahvasti esille nousseita trendejä oli digitalisaatio, kustomointi, 3D ja ekologisuus. Ensi vuonna on varmasti luvassa ennennäkemätön tapahtuma, kun Silmo juhlii 50-vuotisjuhlavuottaan.

Ehdottomasti hallitsevimmat teemat läpi koko messualueen olivat 3D-teknologia, kustomointi ja digitalisaatio. Näkökulmia oli useita ja kukin tarjosi jo sinällään aivan uusia mahdollisuuksia optiselle alalle. Tulevaisuus, hyvinkin pian, näyttää, miten suuri mullistus alalla tapahtuu, kun näitä innovaatioita aletaan yhdistämään.
Silmo d’Or voittajan, NetLooksin 3Dsovellus kuvaa kasvoista ja pään ympäri 1 000 pistettä, joista sovellus rakentaa virtuaalisen pohjan kehyksen mallin ja koon suunnitteluun. Näin kehys istuu kasvoille täydellisesti. Kehyksen toimitus kestää tällä hetkellä n. 3–4 viikkoa. Kehys valmistetaan perinteisistä asetaattilevyistä. Kamerat löytyvät jo jokaisesta kännykästä ja tabletista, joten Netlooksin Pierre Andrieu uskookin, että 2–3 vuoden päästä vastaavia sovelluksia voi olla laitteissa jo vakiona. Mihin kaikkeen sitä voikaan hyödyntää! (www. netlooks.fr)

Sferedillä on optikkoliikkeille palvelu, jolla voi tarjota asiakkaille täysin yksilölliset lasit. Asiakas voi valita myymälässä olevasta mallistosta mieluisan kehyksen, jonka kokoa ja istuvuutta voidaan muokata ohjelman avulla. Malli voidaan valita myös palvelun virtuaalimallistosta. Kuka tahansa kehysvalmistaja voi halutessaan lisätä mallistonsa Sferedin tarjoamaan palveluun. Tällä hetkellä yhteistyötä tehdään mm. tanskalaisen Monoqoolin kanssa, jonka persoonalliset kehykset saa kustomoitua Sferedin sovelluksella. Kehykset tulostetaan 3D-tulostimella. Sovellukseen saa myös linssien laskennan, jolloin linssit tulevat optimaalisesti hiottuna kehys ja sen istuvuus huomioiden. (www.sfered.nl, www.monoqool.com)

Verkkoshoppailun voi mahdollistaa asiakkailleen FittingBOX:n tarjoamalla sovelluksella, jossa 39 000 mallista, yli 390 eri brändiltä, voi sovittaa itselleen sopivan kehyksen. Sovellus ”liimaa” kehyksen kamerakuvan päälle ja kehys liikkuu päänliikkeiden mukana. Sovellusta voi käyttää myös myymälöissä lisäämässä kehysvalikoimaa – kaikkia kehyksiä ei tarvitse ostaa hyllyyn. (www.fittingbox.com)

Linssivalmistajien puolella 3D-skannaus vaikuttaa ja vakuuttaa myös. Silmossa julkaistiin Hoyalta tuleva uutuus nimeltä ”Yuniku”. Suomeen Yuniku tulee ensi keväänä, mutta sitä ennen tulevaisuuden laseihin voi käydä tutustumassa netissä. (www.yuniku.com)

Teknologian rinnalla messut olivat luonnollisesti täynnä uusia kehys- ja aurinkolasimallistoja.

*Kuinka monta kertaa tekstissä mainitaan ”3D”? Vastanneille suositellaan lämpimästi tutustumista jutussa mainittuihin nettisivuihin.

Marimekko

Jokaiselle suomalaiselle tuttu, yli 60-vuotias Marimekko, on noin vuoden ajan näkynyt optisella alalla. Marimekon ensimmäinen kehysmallisto julkaistiin viime syksynä ja sitä on täydennetty kertaalleen kevään aikana. Aurinkolasit olivat myös mallistossa jo kuluneena kesänä. Mallisto seuraa muotimaailman sykliä, jossa mallisto vaihtuu kaksi kertaa vuodessa. Marimekon Design Manager Pirkko Heikkilä kertoi, että kehysmallistossa peilataan vahvasti vaatemallistosta löytyviä kauden värejä ja kuoseja. Ideoita värimaailmaan saattaa löytyä myös Marimekon lifestyle-puolelta, esimerkiksi lasitavarasta. Haasteena on löytää Marimekolle ominaisista, hyvin suurista printeistä ne, jotka toimivat hyvin myös kehysten mittakaavassa. Teknisiä yksityiskohtia ja ideoita käydään tiiviisti läpi Mondottican luovan tiimin kanssa. Vuoropuhelun ja yhteistyön myötä syntyy korkealaatuisia ja ajattomia, vahvan Marimekko-naisen tyylin mukaisia kehyksiä. Pohjoismaiden vastaavana Mondotticalla toimii Jarna Pere.

Moscot

Silmo on täynnä uutuuksia, trendejä ja innovaatioita. Osastojen joukosta löytyy kuitenkin myös ikonisia optisen alan brändejä. Yksi näistä on maailman kahdeksanneksi vanhimman optikkoliikkeen oma mallisto, Moscot. Yli satavuotias instituutio on monien Hollywood-tähtien kehysmerkki – Moscotin kehyksiä ovat käyttäneet mm. Buddy Holly, Johnny Depp, Jeff Goldblum, Harrison Ford, Michelle Williams, Justin Timberlake, Kanye West, Jake Gyllenhaal ja Daniell Radcliffe. Nyt viidennessä polvessa isältä pojalle siirtynyt liike on maailman menestyksestään huolimatta vahvasti perheyritys ja kivijalkana toimii edelleen samassa korttelissa New Yorkissa sijaitseva optikkoliike, johon isoisoisoisä perusti myymälän 1915. Joku voisi innostua New Yorkin matkasta jo vain käydäkseen Moscotin liikkeessä. Kehyksiä voi tilata myös netin kautta.

Suurimmat kehys- ja aurinkolasitrendit:

  • Aurinkolaseissa suora peilipinta.
  • Kehyksissä struktuuri, materiaalien erilaisuus. Näyttäviä asetaatteja, joiden kuviot kiillotettu upeasti esiin, toisaalta 3D-printattujen hieno, matta pinta.
  • Luonnon kehysmateriaalit: kivi, puu, vesipuhvelin sarvi
  • Ekologisuus, kehykset kierrätetystä muovista
  • Artesaanikädenjälki, yksityiskohdat
  • Nylor-kehyksissä värikkäät siimat

Silmo d’Or palkitut

Silmo d`Or palkintoseremonia juhlisti innovaatioita ja luovuutta. Linssiteknologiasta laitevalmistajiin palkinnon saajat olivat luoneet optisen alan tulevaisuutta. 23. kerran palkinnot jaettiin 8 sarjassa.

Voittajat olivat:

”Näkeminen”: Essilor, Eye Protect SystemTM. Linssiteknologia, jossa silmälle haitallisen sini-violetin valon ja UV-säteilyn suodatus on linssin sisällä, jolloin lopputuloksena on kirkkaan sävytön linssi.

”Laitteet/materiaalit”: Netlooks, Netlooks 3D. Sovellus, jossa skannattuihin kasvonmuotoihin voidaan valmistaa täysin yksilölliset, täydellisesti istuvat kehykset.

”Heikkonäköisyys”: Visiole, Go vision. Ääniaktivoituva TV, joka suurentaa katsottavan kohteen. Laiteen käytettävyys ja ergonomia saivat kiitosta. Lisäksi kunniamaininnan saivat Essilor, MyEye ja Ceciaa, NuEyes.

”Lapset”: Karavan & Co, Bili. Kehys, jossa on saatu yhdistämällä kevyt asetaattirunko ultrajoustavaan kirurginteräkseen, saranaton ja hyvin kestävä kehys 3–8 vuotiaille.

”Kehykset”: Blake Kuwahara, Kahn. Kehysrakenne, jossa kaksi erillistä kehystä laminoidaan yhdeksi kokonaisuudeksi, ”kehys kehyksessä”.

Lisäksi tuomariston erikoispalkinnon sai Kuboraum, Maske E3, jossa on perinteitä rikkova design. Optisesti hiotut linssit jatkuvat muodostaen koko aurinkolasin etuosan.

”Aurinkolasit”: Parasite, C25. Mallissa on yhdistetty kahta materiaalia, metallia ja 3D-printattua muovia.

”Urheilulasit”: Demetz, Laser-Run. Aurinkolasit, joka tarjoaa mahdollisuuden kolmeen erilaiseen optiseen ratkaisuun samassa kehyksessä: Planot, eri väri- ja tummuusvaihtoehtoehdoilla olevat linssit (BC 8), linssien taakse asennettavan adapterin omilla voimakkuuksilla ja kehykseen linssitettävä erillinen etuosa.

”Kehysinnovaatio”: Oxibis Group, 77 H d’Exalto. Saranassa on yhdistetty metalliosiin keraaminen ”ydin”, joka tekee saranasta erittäin kestävän ja joustavan ilman jousia tai ruuveja. Lisäksi ”Premiere Classe” palkinnon sai Pride Eyewear, 305 BL