Viime vuoden lopulla Alcon piti koulutusillan monitehopiilolinsseistä, niiden sovittamisesta ja myymisestä. Optisen alan tuotteista piilolinssit kipuilevat edelleen siinä, että potentiaalia olisi monella mittarilla enemmän kuin mitä tällä hetkellä tuotteita myydään. Alconilla oli tuoretta tilastotietoa piilolasien myynnistä Pohjoismaissa ja siitä selvisi, että yksi suuri drop out -piikki osuu juuri vähän päälle nelikymppisiin piilolinssien käyttäjiin. Jopa 25 % kaikista pudokkaista johtuu juuri presbyopian alkamisesta. Presbyopian alkumetreillä näöntarkkuus käytössä olleilla yksiteholinsseillä laskee ja käyttömukavuus voi heiketä yhä kuivempien silmien takia. Asiakkailla tulisi jo olla tieto uuteen näkövaiheeseen soveltuvista linsseistä ja matala kynnys tulla sovittamaan niitä.
Asiakaskunnassa ikänäköisten osuus kasvaa väestön vanhenemisen myötä – hyvin pian joka viides Pohjoismaiden asukas on vähintään 60-vuotias. Ja tulevaisuudessa lähinäön käyttö todennäköisesti lisääntyy entisestään.
Älä droppaa asiakkaan tunnelmaa
Moniteholinssien sovittaminen on nykyään hyvin yksinkertaista (jos se monimutkaista on koskaan ollutkaan). Muutama kikka siinä kuitenkin kannattaa muistaa. Refraktio kannattaa aina tehdä itse ja tarkasti. Näin on hyvin perillä siitä, mihin suuntaan voimakkuutta voi turvallisemmin muokata. Toiseksi, kun linssit on laitettu silmään, siirrytään myymälän puolelle tunnustelemaan
linssejä ja katselemaan todellisia kohteita. Tässä vaiheessa ei kannata latistaa asiakkaan odotuksia varoittelemalla, mitä hän mahdollisesti ei näe vaan keskitytään asiakkaalle tärkeisiin etäisyyksiin ja miten hyvin ne näkyvät. Ja jos esim. myoopilla kaukopuoli tuntuu heikolta, voi ensin kysyä huonontaako miinus lähinäköä ja jos ei niin vasta sitten näytetään miten se parantaa kaukopuolta.
Kaukopuolen parannusta ei kannata näyttää, jos sitä ei kuitenkaan voida toteuttaa lähinäön kustannuksella. Asiakkaalle voi myös hieman avata linssin rakennetta, sitä miten näköalueet linssiin on toteutettu ja miten pupilli fysiologisesti toimii eri etäisyyksille. Tieto voi lisätä asiakkaan motivaatiota totutella monitehopiilolinssien näkötapaan.