Optisen alan kokonaisliikevaihto oli viime vuonna 320 miljoonaa
euroa, eli vajaan prosentin vähemmän kuin vuonna 2015, jolloin ala teki kaikkien aikojen ennätystuloksen. Muutokset näkemisen tarpeissa tukevat alan myyntiä: suomalaiset ovat maailman ahkerimpia mobiililaitteiden käyttäjiä, ja väestön ikääntyminen näkyy niin tuotemyynnissä kuin silmäterveyspalveluiden kysynnässä.
NÄE ry ja median edustajat kohtasivat 2. maaliskuuta tapahtumatalo Bankissa media-aamiaisella. Toimitusjohtaja Panu Tastin lisäksi ketjujen johtajat sekä yksityisiä yrittäjiä edustava NÄE ry:n puheenjohtaja Pekka Palmu vastasivat median edustajien kysymyksiin. Kaupan näkymistä tilaisuudessa kertoi tarkemmin Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala. Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen taas avasi sote-aihetta digitaalisuuden näkökulmasta.
Silmälaseja myytiin yli miljoona paria
Viime vuoden hyvään kokonaistulokseen vaikutti erityisesti silmälasien keskihinnan 2,3 prosentin nousu. Yksitehosilmälasien keskihinta kasvoi 5,3 prosenttia 178 euroon. Moniteholasien keskihinta supistui hieman ollen 381 euroa. Suurin osa alan liikevaihdosta syntyy silmälasikaupasta, jonka arvo viime vuonna oli 241 miljoonaa euroa. Silmälasilinssien kaupan osuus koko liikevaihdosta oli yli 58 % ja kehyksien lähes neljännes.
Silmälaseja myytiin yli miljoona paria. Viimeisellä neljänneksellä niiden liikevaihdon arvo kasvoi yli prosentilla, mutta koko vuotta tarkastellen silmälasikaupan liikevaihdon arvo laski. Silmälaseja myytiin määrällisesti 4,5 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna, mutta liikevaihdon arvo supistui vain puolellatoista prosentilla.
– Tuloksessa näkyy kuluttajien satsaukset linsseihin. Jos silmälaseja ostetaan vain yhdet, sen yhden parin halutaan olevan ominaisuuksiltaan mahdollisimman kehittynyt, Tast kertoo.
Hieman yli 17 prosenttia optisen alan vähittäiskaupan liikevaihdosta syntyi piilolaseista, laatuaurinkolaseista, näöntutkimuksista ja muista tuotteista. Piilolinssikauppa kävi viime vuonna hyvin. Niitä myytiin 22,5 miljoonalla eurolla, joka on vajaan prosentin enemmän kuin toissa vuonna. Volyymilla mitaten piilolinssien kauppa kasvoi yli kolme prosenttia. Aurinkolaseja myytiin koko viime vuonna lähes 14 miljoonalla eurolla.
Alalla tällä hetkellä paljon mahdollisuuksia
Toimialan tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset, mikä näkyy silmälasien ja erityisesti moniteholasien kaupan odotuksissa.
– Alalla on tällä hetkellä paljon mahdollisuuksia, kertoo Silmäaseman toimitusjohtaja Pasi Kohmo.
– Päivittäinen mobiililaitteiden käyttö ja muu ruutuaika kasvattavat näkemisen ja silmäterveyden ratkaisujen kysyntää kaikissa väestöryhmissä. Väestön ikääntyminen tukee silmälasien kauppaa ja
kasvattaa kaihileikkausmarkkinaa. Kaihileikkausten tarpeen on arvioitu kasvavan kolmanneksella lähivuosina, Kohmo kertoo esimerkkejä.
Ketjuista markkinaosuuttaan kasvatti eniten Silmäasema, jonka osuus 1,6
prosenttiyksikön kasvun myötä on 25,3 prosenttia kokonaismarkkinasta.
Specsavers kasvatti osuuttaan puolella prosenttiyksiköllä hieman yli 13 prosenttiin. Isojen ketjujen ulkopuolisten yritysten ja yksittäisten verkkokauppojen muodostama ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan puolella prosenttiyksiköllä ja muodostaa nyt 14,3 prosenttia kokonaismarkkinasta.
Markkinajohtaja Instru optiikka menetti osuudestaan kaksi prosenttiyksikköä. Sen osuus on nyt hieman yli 34 %. Fenno Optiikan markkinaosuus supistui puoli prosenttiyksikköä hieman yli seitsemään
prosenttiin. Synsamin piirun verran yli kuuden prosentin markkinaosuus pysyi lähes ennallaan. Lähes kolme neljästä optisen kaupan 690 liikkeestä kuuluu johonkin viidestä ketjuyrityksestä. Viime vuonna ketjuihin kuuluvien liikkeiden määrä kasvoi yhdellätoista liikkeellä, ja niihin kuulumattomien määrä vastaavasti supistui yhdeksällä.
Optisen alan vähittäiskaupan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön. Jatkossa Näkemisen ja silmäterveyden
toimiala tulee mittamaan koko näkemisen ja silmäterveyden markkinaa sisältäen optikkoliikkeet ja yksityiset silmäklinikat. Löydät koko toimialakatsauksen 2016 aineiston osoitteesta näery.fi.