Kaupan luennoilla perehdyttiin asiakkaiden kulutustottumuksiin ja megatrendeihin sekä silmälasien ja kehysten valintaan. Kaupan luennot juonsi Ilkka Varmavuo.
Käytännön vinkkejä klinikoilta
Kaupan luentokokonaisuus polkaistiin käyntiin käytännönläheisellä ja kiitosta keränneellä kehysklinikalla. Optikot Matti Paavilainen ja Hemmo Salo jakoivat kehysten säätöön ja sovitukseen liittyviä ammattisalaisuuksiaan ja kokemuksiaan kiinnostuneelle joukolle.
Linssiklinikalla puolestaan perehdyttiin liikennenäkemiseen Terhi Peltolan johdolla. Linssiominaisuuksien huomioimisesta kehysvalinnassa kertoi Samuel Kaseva. Luennolla tutustuttiin mm. tummuviin, suodattaviin ja digitaalisiin linsseihin – ja siihen, kenelle ne sopivat. Molemmilla klinikoilla painotus oli asiakaslähtöisyydessä. Linssi- ja kehysratkaisut kun mietitään aina asiakkaan tarpeiden mukaan.
Tulevaisuuden kuluttaja vaatii alalta innovointia
Luentokokonaisuutta jatkoi PlusMore Oy:n Seppo Huovila, joka tarkasteli luennollaan alan tulevaisuutta. Kiinnostava kysymys on, kuinka kuluttajien tottumukset ja asenteet sekä tekninen kehitys tulevat vaikuttamaan optiseen alaan.
Huovila korosti koulutuksen merkitystä optisen kaupan myyjille. Hän kannusti kehittämään liikkeiden toimintaa esimerkiksi hyödyntämällä Tekesin erilaisia innovaatio- ja tukirahoituksia.
Vaikuttajista buustia markkinointiin
Kaupan luennot päätti PING Helsingin asiantuntija Veera Papinoja, joka kertoi vaikuttajamarkkinoinnista ja siitä, miten optikkoliikkeet voivat sen avulla kasvattaa tunnettuuttaan ja parantaa myyntiään.
Luennolla Papinoja kertoi vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä ja toimivasta vaikuttajastrategian luomisesta. Onnistuneista vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoista kuulijat saivat konkreettisia esimerkkejä vaikuttajayhteistyön hyödyistä markkinoinnissa.