Millaista on näkemisen ja silmäterveyden toimialan arki eri puolilla Suomea? Kysyimme Ivalon Silmäaseman yrittäjältä Jonne Turuselta, miltä optinen kauppa näyttää Suomen pohjoisimmassa optikkoliikkeessä, jonne osa asiakkaista saapuu muista Pohjoismaista saakka.
Suomen pohjoisimmassa optikkoliikkeessä, Ivalon Silmäasemalla on tänä vuonna aihetta juhlaan, sillä liike täyttää jo huimat neljäkymmentä vuotta.
Optikkoliike avasi ovensa vuonna 1979, kun Jouni ja Hannele Turunen alkoivat tarjota asiakkaille näkemisen ja silmäterveyden sekä kello- ja kultasepänliikkeen palveluita.
– Alunperin liikkeen nimeksi annettiin Ivalon Silmälasi, joka oli käytössä vuoteen 1995 saakka. Silloin liikkeestä tuli Ivalon Silmäasema, kertoo Silmäaseman yrittäjä Jonne Turunen.
Turunen astui liikkeen johtoon sukupolvenvaihdoksessa vuonna 2002.
Laaja palvelutarjonta on pohjoisessa valttia
Ivalon Silmäasema panostaa laajaan palvelutarjontaan, joka kattaa kaikki näönhuollon liiketason palvelut. Lisäksi pohjoisessa uskotaan tiiviiseen yhteistyöhön muiden toimijoiden kanssa.
– Me tarjoamme optikon ja silmälääkärin palvelut, minkä lisäksi teemme yhteistyötä Silmäaseman Rovaniemen silmäsairaalan kanssa, Turunen kertoo toiminnasta.
Palveluvalikoima on kuitenkin tarkentunut vuosien varrella. Alunperin tarjottiin esimerkiksi myös kello- ja kultasepänliikkeen palveluita, joista kuitenkin luovuttiin 1990-luvulla.
Tuotteista kauppansa tekevät parhaiten silmälasit, joita myydään eniten vuodesta toiseen. Lisäksi Ivalon Silmäasemalla myydään piilolinssejä ja aurinkolaseja, etenkin kevätkaudella.
Asiakaskunta ulottuu aina Pohjois-Norjaan saakka
Aurinkolasien kauppaa kiihdyttävät ympäröiviin laskettelukeskuksiin saapuvat matkailijat, jotka suojaavat näkönsä hohtavilta keväthangilta. Turistit kaipaavat myös muita näkemisen palveluita.
– Suuri ulkomaisten matkailijoiden määrä paikkakunnalla näkyy toki myös varsinkin laseihin tehtävien korjausten määrässä, ei ainoastaan aurinkolasien kaupassa, Turunen sanoo.
Ulkomaisten turistien lisäksi Ivalon Silmäasemalle saapuu asiakkaita myös Pohjoismaista, mikä tarkoittaa, että liikkeen tunnelma on ajoittain varsin kansainvälinen.
– Asiakaskuntamme tulee koko Ylä-Lapin alueelta, johon kuuluvat Inari ja Utsjoki, mutta tulijoita riittää aina Pohjois-Norjaa myöten, Turunen kertoo.
Mainontaa paikkakunnalla ja valtakunnan tasolla
Pitkään toimineen optikkoliikkeen asiakaskunta on jo varsin vakiintunut, mutta markkinointia ei ole silti kokonaan unohdettu. Parhaaksi on todettu suorat mainokset.
– Me mainostamme paikallistasolla esimerkiksi seudun paikallislehdissä ja Silmäasemien yhteisten, valtakunnallisten kanavien mukana, Turunen tarkentaa.
Usein asiakkaat löytävät Ivalon Silmäaseman kuitenkin oman tarpeensa kautta. Kun laskettelija kaatuu rinteessä ja silmälasit hajoavat, korjausapu löytyy paikalliselta Silmäasemalta.