Kuluttajansuojalaki on uudistunut vuoden 2022 aikana monin tavoin ja yritysten sekä asiakkaiden tulee ottaa lakimuutokset huomioon. Erikoiskaupalle merkittävin muutos ensi vuoden alusta voimaan astuvassa laissa liittyy alennusten ilmoittamiseen. Muutoksen myötä hintailmoituksessa on oltava myös tuotteen alin hinta viimeisen 30 päivän aikana.
Kuluttajansuojalaki uudistuu tänä vuonna. Muutokset koskevat muun muassa myyjän virhevastuuta, markkinoinnin alennusilmaisuja sekä koti- ja puhelinmyyntiä. Erikoiskaupalle merkittävin muutos aiempaan on uusi alennusilmoitteluohjeistus.
“Lakimuutoksella on haluttu puuttua alennusmarkkinoinnin epäkohtiin, joissa todellinen alennus on jäänyt epäselväksi tai harhaanjohtavaksi. Muutokset vaikuttavat vuoden 2023 alusta alkaviin kampanjoihin ja uuteen totuttautuminen vie oman aikansa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistus antaa tulkintaohjeita, mutta vasta Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut selkeyttävät monelta osin tulkintaa. Niitä saadaan kuitenkin odottaa pitkään”, toteaa lakiasioiden ja edunvalvonnan johtaja Jukka Ropponen Erikoiskaupan liitto ETU ry:stä.
Vuoden 2023 alusta alkaen myyjän on kerrottava alin aikaisemmin peritty myyntihinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Jos alennusta suurennetaan asteittain, vertailuhintana saa käyttää alkuperäistä alentamatonta myyntihintaa.
Alimman hinnan ilmoitusvelvollisuus ei kuitenkaan koske kanta-asiakasalennuksia tai tilanteita, joissa kuluttaja on saanut yksittäisen alennuskoodin, jolla hän voi saada alennusta jostakin tietystä tuotteesta, tuoteryhmästä tai koko valikoimasta.
Esimerkiksi verkkokauppiaalle uusi direktiivi tarkoittaa lisätöitä. Direktiivin myötä verkkokaupassa olevassa tuotteen hintailmoituksessa tulee olla tuotteen alin hinta 30 päivän aikana.
Yksi vaihtoehto on hintavertailusivustoilta tuttu tapa esittää tuotesivulla tuotteen koko hintahistoria.
”Muutoksia on syytä jo valmistella, kun voimaantuloon on vain muutama kuukausi”, Ropponen sanoo.
Vaikkakin lakimuutos tuottaa lisätöitä, niin alennusilmoittelu on jatkossa informatiivisempaa ja ylilyönteihin on helpompaa puuttua.
Muutoksia tulee myös myyjän virhevastuuseen. Yleisen virhesäännöksen mukaan tavaran tulee muun muassa laadultaan, kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan vastata ominaisuuksia, joita saman tyyppisillä tavaroilla yleensä on ja joita kuluttaja voi kohtuudella odottaa tavaralta.
”Sellaisena kuin se on” -ehto poistuu. Ehto on tarkoittanut tavaran myymistä sellaisena kuin se on kaupantekohetkellä ja mahdollisiin puutteisiin ei ole voinut jälkikäteen vedota.
”Kuluttajansuojalaissa on myös kokonaan uusi 5a luku digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluja koskevista sopimuksista, joille ei aikaisemmin ole ollut omaa sääntelyä”, Jukka Ropponen muistuttaa.
Kirjoittaja: Kinja Pakarinen. Artikkeli on julkaistu alun perin Erikoiskaupan liitto ETU ry:n verkkosivuilla.