70 prosenttia suomalaisista käyttää laseja ja kappalemääräisesti eniten laseja on 60–69-vuotiailla miehillä. Apua näkemisen ja silmien ongelmiin haetaan ensisijaisesti optikkoliikkeistä, 67 prosenttia vastaajista hakee apua optikolta. Tiedot selviävät Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Silmälasien käyttö ja näönkorjaus Suomessa 2022 –tutkimuksesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää muun muassa suomalaisten silmäterveydenhuollon palveluiden-, silmälasien, piilolinssien ja aurinkolasien käyttöä, käyttötilanteita, lasien ostouseutta, ostopaikkoja ja rahan käyttöä.
Silmäterveydenhuolto Suomessa
70 % suomalaisista käyttää laseja. Silmälasien käyttö on edelleen yleisempää vanhemman kuin nuoremman väestön keskuudessa. Jatkuva lasien käyttö on lisääntynyt erityisesti nuorten keskuudessa. Vastaajista 57 prosentilla on käytössä useammat kuin yhdet lasit, kappalemääräisesti eniten laseja on 60–69 -vuotiailla miehillä (2,47 lasit/henkilö). Silmälaseja käyttää jatkuvasti naisista 58 % ja miehistä 44 %. Keskiarvollisesti omistetaan 2,0 silmälasit.
Näkemisen ja silmien ongelmiin apua optikkoliikkeestä hakee 67 %, yksityiseltä lääkäriasemalta 22 %, terveyskeskuksesta 15 % ja muualta 3 %. 69 % silmälasien/piilolinssien käyttäjistä on hakeutunut silmälääkärille optikon määräyksestä/ehdotuksesta.
”Tutkimus myös kertoo, että edelleen silmälääkärikäynneistä terveydenhuoltojärjestelmän kannalta noin 20 % on tarpeettomia. Millään muullakaan erikoisalalla harvoin hakeudutaan perusterveenä, ilman erityistä syytä erikoislääkärin vastaanotolle. Ilmiö on hyvin suomalainen”, sanoo Näkeminen ja silmäterveys NÄE:n toimitusjohtaja Panu Tast.
Taittovirheleikkaus on tehty 6 prosentille väestöstä ja 8 prosenttia harkitsee leikkausta. Kehityksessä näkyy, että laserleikkauksista on siirrytty linssileikkauksiin.
”Linssileikkausten, silmän oman sisäisen linssin – mykiön – korvaaminen keinotekoisella linssillä, yleistyminen näkyy mielestäni siinä, että entistä suurempi osa taittovirheleikkauksissa käyneistä ilmoittaa, ettei käytä laseja uudestaan leikkauksen jälkeen. Toki myös lasertekniikat ovat kehittyneet”, Tast kertoo.
Ostokäyttäytyminen optikkoliikkeessä
92 % ostaa silmälasinsa optikkoliikkeestä. Silmälasien hankintaan keskimääräisesti viimeksi käytetty rahamäärä on kasvanut. 2022 summa kertamaksulla ostaneilla oli 488 euroa ja vuonna 2019 vastaava summa 397 euroa. 92 % osti silmälasit kertamaksulla.
35 % on saanut useammat lasit yksien hinnalla. 88 % oli tyytyväisiä viimeksi ostamiinsa silmälaseihin. 58 % osti aurinkolasit viimeksi optikkoliikkeestä.
”Optikkoliikkeet näyttäneet saaneen uudelleen otetta jo välillä muihin kanaviin valumassa olleesta aurinkolasikaupasta, mikä ilahduttaa”, Tast sanoo.
Aurinkolaseista 97 % osti viimeisimmät aurinkolasit kertamaksulla. Ne ovat usein euromääräisesti pieni ostos. 30 % aurinkolasit viimeksi kertamaksulla ostaneista on käyttänyt aurinkolaseihin rahaa alle 50 euroa.
”Tutkimusta on toteutettu suurelta osin samoin kysymyksin lähes vuosittain 2002 alkaen. Se kuvaa hyvin suomalaisten keskuudessa tapahtuneita muutoksia, silmälasihankintojen arkipäiväistymistä ja optikkoliikkeiden roolin kehitystä silmäterveydenhuollon peruspalveluiden kivijalaksi”, Tast päättää.
Taloustutkimus Oy toteutti Silmälasien käyttö ja näönkorjaus Suomessa 2022 -tutkimuksen Näkemisen ja silmäterveys NÄE ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksen toteuttanut Taloustutkimus Oy on riippumaton ja itsenäinen markkinatutkimusyritys.
Silmälasien käyttö ja näönkorjaus Suomessa 2022 -tutkimusjulkistus järjestettiin 15.12.2022 Helsingissä.