SILMO Paris 2024 – Inspiraatiota, innovaatioita ja kumppanuussuhteita 

SILMO Paris – yksi optisen alan vuoden kohokohdista, jossa luovuus ja innovaatiot kohtaavat optisen alan eri toimijat. Värikylläiset kehykset, tyylikäs muotokieli, alan brändit ja uusin teknologia tekivät syyskuussa Pariisissa järjestetyistä SILMO-messuista tapahtuman, joka inspiraation lisäksi antoi käsityksen toimialan tulevaisuuden suunnasta. 

Syyskuun lopussa Pariisissa järjestetyt SILMO Paris -messut ovat yksi optisen alan ehdottomista huipentumista. Villepinten messukeskus täyttyi jälleen näytteilleasettajista ja alan ammattilaisista, jotka saapuivat ympäri maailman nauttimaan tapahtuman inspiroivasta ja ammatillisesti antoisasta ilmapiiristä. Tänä vuonna messuilla oli yli 900 näytteilleasettajaa ja 1 500 brändiä 42 eri maasta. SILMO Paris on vahvistanut paikkansa tapahtumana, jossa brändit pääsevät esittelemään uusimmat innovaationsa ja luomaan uusia kumppanuuksia. 

”Jälleen kerran inspiroiva tapahtuma. Tarjonta oli mielenkiintoinen ja monipuolinen. Kehys- ja aurinkolasipuolella kiinnitti erityisesti huomioni se, että usealla valmistajalla oli eksklusiivisia ”limited edition” -sarjoja”, kertasi messujen antia Näkeminen ja Silmäterveys NÄE ry:n hallituksen puheenjohtaja Henri Vuorinen

Suomalaiset vahvasti mukana optisen alan konkareista optometriaopiskelijoihin 

Suomalaisella optisen alan osaamisella oli tänäkin vuonna vahva edustus messuilla, sillä messuille osallistui yli 100 suomalaista. Erityisen ilahduttavaa oli nähdä Metropolian opiskelijoita tapahtumassa – nuori sukupolvi, joka innostuksellaan ja osaamisellaan on alan tulevaisuus. 

”Metropolia on tehnyt upeaa työtä kannustaessaan opiskelijoitaan mukaan tällaisiin kansainvälisiin tapahtumiin. Opiskelijoiden läsnäolo on tärkeää koko alalle.  He ovat alamme tulevaisuus ja heidän läsnäolonsa SILMOssa on erityisen arvokasta”, sanoo Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast

SILMO Paris ja NÄE ry järjestivät jälleen suomalaisille messuvieraille After Work SILMO CLUB -tilaisuuden, joka tarjosi verkostoitumista ja rentoa yhdessäoloa kiireisen messupäivän päätteeksi. 

”Olimme messuilla kaksi päivää ja yllätti, miten paljon nähtävää messuilla oli. Messut olivat mielenkiintoiset, sillä niissä yhdistyi kehysmuoti ja optometrian uudet innovaatiot. Päällimmäisenä mieleeni jäi verkostoituminen uusien ja vanhojen tuttavien kanssa Näe ry:n isännöimässä After Work -tilaisuudessa. Palaan varmasti myöhemminkin SILMOon, sillä messut ovat hyvä keino nähdä, mitä alalle kuulu”, kertasi messuantiaan ensimmäistä kertaa SILMOon osallistunut Metropolian optometristiopiskelija Lotta Laaksonen

Kehys- ja aurinkolasitrendit – värikylläisyys, klassikot ja erilaiset muodot kohtaavat 

SILMO Paris esitteli tuttuun tapaansa tämänhetkiset optisen muodin kehys- ja aurinkolasitrendit SILMO-raadin kuratoimana. Tälläkin kertaa trendit oli ryhmitelty neljään eri kategoriaan: 

  • Free Colorama 
    Kirkkaat, iloiset ja intensiiviset värit hallitsevat kehysmalleja tänä vuonna. Värien yhdistelmät – kaksi, kolme tai jopa useampia sävyjä samassa kehyksessä – luovat leikkisyyttä ja ilmeikkyyttä. Asetaatti on edelleen suosituin materiaali, erityisesti sen monipuolisten pintaefektien ansiosta. 
  • Classic Variations
    Ajattomat klassikot ovat tehneet paluun. Kestävyys ja pitkäikäisyys ovat muotimaailmassa arvossaan, ja vintage-henkiset mallit saavat uusia, moderneja vivahteita. Klassisen tyylin ystävät voivat odottaa elegantteja ja rentoja muotoja, jotka tuovat ripauksen menneiden vuosikymmenten tyyliä tähän päivään. 
  • Virtuous Simplicity
    Muotoilu on vähäeleistä, muttei tylsää. Ilmavat ja puhtaat muodot yhdistettynä kevyisiin materiaaleihin. Metalli pitää pintansa, mutta myös asetaatti osataan käsitellä kevytreanteiseksi ja toimimaan näissä kevyissä ja siroissa malleissa. 
  • Full Sun
    Tässä trendissä aurinkolasit näyttelevät merkittävää roolia paistoi tai ei. Aurinkolasit ovat merkittävä osa monen muoti- ja luksusmerkin valikoimaa, ja niiden rooli asusteina kasvaa jatkuvasti. Moni suunnittelija haluaa myös luoda logottomia, mutta designiltaan erottuvia aurinkolaseja. 

”Kehys- ja aurinkolasitrendeissä näkyi tänä vuonna rohkeutta kokeilla uusia muotoja ja värejä. On hienoa nähdä, miten klassiset muodot ja modernit ratkaisut yhdistyvät aivan uudella tavalla”, sanoo Tast. 

Lue lisää kehystrendeistä Trends by SILMO-julkaisusta

SILMO d’Or – innovaatioiden juhlaa 

Yksi SILMO-messujen kohokohdista oli perinteinen SILMO d’Or -palkintojenjakotilaisuus, joka tänä vuonna juhlisti 30-vuotista taivaltaan Louvre-museon alla sijaitsevassa Carousel de Louvre -tilassa. Tämä tyylikäs ja viihteellinen seremonia oli jälleen osoitus siitä, miten optisen alan luovuus ja innovatiivisuus ansaitsevat arvoisensa huomion ja tunnustuksen. 

SILMO d’Or -palkinnot jaetaan valmistajien ja brändien erinomaisuuden, luovuuden ja innovaatioiden kunniaksi. Palkinnot jakoivat Amélie Morel, SILMO Parisin presidentti, yhdessä haute couture -suunnittelija Alexis Mabillen kanssa. Yli 30 vuoden ajan SILMO d’Or -palkinto on toiminut optisen alan tärkeimpänä vertailukohtana ja näkyvyyden lisääjänä. 

”SILMO d’Or -palkintojenjako oli jälleen upea juhla, jossa koko alan yhteisöllisyys ja intohimo niin teknologian kuin muodin tekemiseen näkyivät vahvasti”, summaa Tast palkintojuhlaa.  

”Suomen OEL oli jälleen mukana SILMO-messuilla vahvistamassa kumppanuussuhteita sekä näkemässä ja kokemassa optisen alan uudet tuulet. Iloksemme voimme todeta, että yhteistyökumppanimme Vanni voitti SILMO D’OR -palkintojenjaossa Responsible Company Price -palkinnon ja ProDesignin malli CENSUR voitti kategorian Sunglasses ”Eyewear Designer”, kommentoi OEL:n toimitusjohtaja Tapio Rosenberg

SILMO D’OR -kilpailun voittajiin voit tutustua täällä.  

Kiitos yhteistyökumppaneille – ensi vuonna uudelleen 

SILMO Paris -messut tarjoavat vuosittain ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea ja nähdä optisen alan uudet tuulet paikan päällä. Tarjonta oli tänäkin vuonna erityisen monipuolinen ja trendit mielenkiintoisia. 

”Suosittelen lämpimästi kaikille suomalaisille optisen alan ihmisille vierailua SILMOon ensi vuonna!”, sanoo Vuorinen. 

Kiitokset Business France Finland ja SILMO sekä Marianne Kaltiokumpu-Blomgrén erinomaisesta yhteistyöstä – toivottavasti näemme vielä suuremman suomalaisedustuksen ensi vuonna (26.-29.9.2025) Pariisissa!