Matkallani Kaliforniaan lokakuussa en voinut olla raottamatta viehättävän rantakaupungin Laguna Beachin ostoskadulla sijaitsevan paikallisen optikkoliikkeen ovea. Se olikin varsinainen löytö. Sisältä paljastui toistaan upeampia kehysluomuksia sateenkaaren kaikissa väreissä ja rohkeasti muotoiltuna. Liikkeen omistaja Astrid Stoeckmann sattui olemaan paikalla ja minulla oli mahdollisuus jututtaa häntä. Hän kertoi, että optikkoliike nimeltään European Optical on perheyritys, jonka perusti hänen saksalainen isänsä Udo Stoeckmann vuonna 1974.
– Valmistuttuani optometriksi 1987 aloitin työt isäni liikkeessä ja omistajana olen toiminut vuodesta 2009, Astrid Stoeckmann kertoo. Stoeckmann kertoi, että konsepti on pysynyt samana: oma mallisto yksilöllisiä designlaseja.
– Meillä on erittäin uskollinen asiakaskunta ja tänne matkataan aina USA:n itärannikolta saakka hakemaan juuri niitä täydellisiä kakkuloita. Netin välityksellä niitä ei nimittäin voi tilata.
Stoeckmann kertoi, että hänen isänsä piipahtaa aina joskus viikonloppuisin liikkeessä tapaamassa vanhoja asiakkaitaan ja nauttimassa optikkoliikkeen tunnelmasta.
Seinään on kirjoitettu teksti: Life is too short to wear boring glasses (elämä on liian lyhyt tylsien lasien käyttämiseen). Stoeckmann kertoi sen olevan liikkeensä slogan, ja kun katsoo ympärilleen niin ymmärtää, että he ovat oikeassa.