Optinen kauppa ylsi hyvään tulokseen – liikevaihto lähes toissa vuoden ennätystasolla

Optisen alan vähittäiskauppa sujui hyvin vuonna 2016. Kokonaisliikevaihto oli 320 miljoonaa euroa, eli vajaan prosentin vähemmän kuin vuonna 2015, jolloin ala teki kaikkien aikojen ennätystuloksen. Muutokset näkemisen tarpeissa tukevat alan myyntiä: suomalaiset ovat maailman ahkerimpia mobiililaitteiden käyttäjiä, ja väestön ikääntyminen näkyy niin tuotemyynnissä kuin silmäterveyspalveluiden kysynnässä.

Viime vuoden hyvään kokonaistulokseen vaikutti erityisesti silmälasien keskihinnan 2,3 prosentin nousu. Yksitehosilmälasien keskihinta kasvoi 5,3 prosenttia 178 euroon. Moniteholasien keskihinta supistui hieman ja oli 381 euroa. Suurin osa alan liikevaihdosta syntyy silmälasikaupasta, jonka arvo viime vuonna oli 241 miljoonaa euroa. Silmälasilinssien kaupan osuus koko liikevaihdosta oli yli 58 % ja kehyksien lähes neljännes.

Silmälaseja myytiin yli miljoona paria. Viimeisellä neljänneksellä niiden liikevaihdon arvo kasvoi yli prosentilla, mutta koko vuotta tarkastellen silmälasikaupan liikevaihdon arvo laski. ”Kauppa kävi epätasaisesti koko vuoden”, kertoo Näkemisen ja silmäterveyden toimiala ry:n toimitusjohtaja Panu Tast. ”Hyvin alkaneen syksyn jälkeen joulukuu oli hiljaisempi.”

Silmälaseja myytiin määrällisesti 4,5 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna, mutta liikevaihdon arvo supistui vain puolellatoista prosentilla. ”Tuloksessa näkyy kuluttajien satsaukset linsseihin. Jos silmälaseja ostetaan vain yhdet, sen yhden parin halutaan olevan ominaisuuksiltaan mahdollisimman kehittynyt”, Tast kertoo.

Hieman yli 17 prosenttia optisen alan vähittäiskaupan liikevaihdosta syntyi piilolaseista, laatuaurinkolaseista, näöntutkimuksista ja muista tuotteista. Piilolinssikauppa kävi viime vuonna hyvin. Niitä myytiin 22,5 miljoonalla eurolla, joka on vajaan prosentin enemmän kuin toissa vuonna. Volyymilla mitaten piilolinssien kauppa kasvoi yli kolme prosenttia. Aurinkolaseja myytiin koko viime vuonna lähes 14 miljoonalla eurolla. Aurinkolasikaupan liikevaihto kasvoi yli kymmenellä prosentilla, jota selittää muun muassa niiden keskihinnan voimakas kasvu.

Toimialan tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset, joka näkyy silmälasien ja erityisesti moniteholasien kaupan odotuksissa. ”Alalla on tällä hetkellä paljon mahdollisuuksia”, kertoo Silmäaseman toimitusjohtaja Pasi Kohmo.

”Päivittäinen mobiililaitteiden käyttö ja muu ruutuaika kasvattaa näkemisen ja silmäterveyden ratkaisujen kysyntää kaikissa väestöryhmissä. Väestön ikääntyminen tukee silmälasien kauppaa ja kasvattaa kaihileikkausmarkkinaa. Kaihileikkausten tarpeen on arvioitu kasvavan kolmanneksella lähivuosina”, Kohmo kertoo esimerkkejä.

”Muutkin kuin ikääntyvät ovat löytäneet mahdollisuudet elämänlaadun parantamiseen näkemismukavuutta lisäämällä. Taittovirheleikkauksia ja ikänäköisten linssileikkauksia tehdään yhä enemmän. Samaan aikaan tuotekaupassa myydään useampia ja kehittyneempiä tuotteita kuluttajien erilaisiin, yksilöllisiin tarpeisiin”, sanoo Kohmo.

Markkinaosuuttaan kasvatti eniten Silmäasema, jonka osuus 1,6 prosenttiyksikön kasvun myötä on 25,3 prosenttia kokonaismarkkinasta. Specsavers kasvatti osuuttaan puolella prosenttiyksiköllä hieman yli 13 prosenttiin. Isojen ketjujen ulkopuolisten yritysten ja yksittäisten verkkokauppojen muodostama ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan puolella prosenttiyksiköllä ja muodostaa nyt 14,3 prosenttia kokonaismarkkinasta.

Markkinajohtaja Instru optiikka menetti osuudestaan kaksi prosenttiyksikköä. Sen osuus on nyt hieman yli 34 %. Fenno Optiikan markkinaosuus supistui puoli prosenttiyksikköä hieman yli seitsemään prosenttiin. Synsamin piirun verran yli kuuden prosentin markkinaosuus pysyi lähes ennallaan.

Lähes kolme neljästä optisen kaupan 690 liikkeestä kuuluu johonkin viidestä ketjuyrityksestä. Viime vuonna ketjuihin kuuluvien liikkeiden määrä kasvoi yhdellätoista liikkeellä, ja niihin kuulumattomien määrä vastaavasti supistui yhdeksällä.

Katso toimialakatsauksen aineisto täältä:
Näe ry._Toimialakatsaus_Q1-Q4_2016

Optisen alan vähittäiskaupan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön. Jatkossa Näkemisen ja Silmäterveyden toimiala tulee mittamaan koko näkemisen ja silmäterveyden markkinaa sisältäen optikkoliikkeet ja yksityiset silmäklinikat.

Lisätietoja:

Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry, p. 040 5422 227, panu.tast@www.naery.fi
Pasi Kohmo, toimitusjohtaja, Silmäasema Fennica Oy, p. 050 3317 015, pasi.kohmo@silmaasema.fi