Silmälasiteollisuuden johtava messutapahtuma MIDO järjestettiin tänä vuonna 47:ttä kertaa Milanossa. 25.–27. helmikuuta pidetty tapahtuma ylitti jälleen kaikki odotukset ja oli suurempi kuin koskaan. Laajennettu messualue ruuhkautui yli 55 000 vierailijasta – kävijämäärä rikkoi aiemmat ennätykset ollen 5,5 % suurempi kuin edeltävänä vuonna.
Tapahtuma keräsi paljon kiitosta ja ihas-telua ympäri maailmaa tulleilta kävijöiltä, näytteilleasettajilta sekä medialta. MIDO on erityisen tärkeässä asemassa Italiassa, minkä osoitti talouden kehittämisestä vastaavan alivaltiosihteeri Ivan Scafarotton vierailu messuilla. Messualueen lisäksi Scafarotto tutustui myös paljon huomiota saaneeseen The Glasses Hype -näyttelyyn, jossa esiteltiin silmälasien historiaa markki-noinnin ja viestinnän kautta.
– Sanat talous, sosiaaliset tapahtumat, trendit, innovaatiot, teknologia sekä tutkimus ja testaus olivat kaikkien huulilla MIDO 2017 -tapahtumassa, kommentoi MIDOn johtaja Cirillo Marcolin.
Marcolinin mukaan tapahtuma on alan toimijoille tärkeä verkostoitumisen ja inspiroitumisen mahdollisuus. Alan elinvoimaisuutta kuvaa Marcolinin mukaan suuri yli 1 200 näytteilleasettajien määrä. Uusia näytteilleasettajia oli mukana 106.
Laaja kattaus uusinta uutta
Messuilla riitti katsottavaa ja koettavaa. Fashion District -alueella esiteltiin trendejä ja uusimpia kehysmallistoja ja Lens ja Tech -osioissa perehdyttiin linssi- ja laitetekno-logioihin ja uusiin innovaatioihin. Tulevaisuuden kehysmuotoilua oli esillä Design Lab -alueella, ja Lab Academy esitteli uusia suunnittelijoita ja startuppeja. Tänä vuonna messuilla esiteltiin myös aasialaista kehysmuotoilua erillisessä Fair East – paviljongissa – näytteilleasettajina oli 350 kehysvalmistajaa ja -edustajaa.
Näytteilleasettajien joukossa oli tänäkin vuonna isoja nimiä. Kehysuutuuksia ja trendejä esittelivät mm. Safilo, Mondottica, Luxottica, Marcolin ja Eschenbach Optik. Linssipuolen suuria nimiä olivat Hoya Lens, Essilor, Rodenstock, Carl Zeiss Vision, Huvitz ja Optovista. Tunnettujen toimijoiden lisäksi messuilla oli esillä myös uusia, nuoria suunnittelijoita ja merkkejä. Lab Academy -alueella nähtiin muun muassa Fakoshima-nimellä aiemmin tunnettu venäläinen merkki FAKBYFAK, japanilainen klassisia ja ajattomia kehyksiä valmistava Yellows Plus ja indonesialainen PAWAKA, joka esitteli erikoisia, täysin käsintehtyjä kehyksiä.
Messukävijöitä aktivoitiin tapahtuman omalla älypuhelinsovelluksella, jossa messu tietojen ja karttojen lisäksi oli mahdollisuus äänestää parasta näytteilleasettajaa. Parhaan näytteilleasettajan BESTAND 2017 -palkinnon jakoivat tänä vuonna ARCHIVIO 23 ja VISTA EYEWEAR.
Ilahduttavan paljon italialaisia kävijöitä
MIDO sai paljon huomiota myös sosiaali-sessa mediassa. Kolmen päivän tapahtuma keräsi 20 000 #MIDO2017 ja #Livethewonder -avainsanoilla merkittyä päivitystä sosiaalisessa mediassa. Useat kansainvä-liset muoti- ja kehysvaikuttajat jakoivat myös kommentteja ja kuvia tapahtumasta miljoonille seuraajilleen.
– Tänä vuonna suuren kansainvälisen vierailijajoukon lisäksi paikalla oli paljon italialaisia. Eniten kävijöitä oli sunnuntaina, erityisesti puolilta päivin messukäytävät ruuhkautuivat vierailijoista. Tähän vaikutti varmasti neljästä kaupungista järjestetyt ilmaiset junakuljetukset, kertoo tapahtuman varajohtaja Giovanni Vitaloni.
Ensi vuoden järjestelyt ja teemavalinnat ovat jo käynnissä. 24.–26.2.2018 järjestettävän tapahtuman voi jo kirjata kalentereihin, lisätietoa tapahtumasta tulee pitkin vuotta tapahtumasivuille mido.com.