Näe-lehti haastatteli Safilon Pohjois-Euroopan johtajaa Frederic Laffortia. Lähes kaikki kohderyhmät kattava brändikavalkadi sekä tuotannon ammattitaito ovat Safilon vahvuuksia, joilla yritys pyrkii kasvuun myös Suomen markkinoilla.
Safilon syntyhistoria ulottuu lähes 140 vuoden päähän, kun Venetsian Alpeille, Calalzo di Cadoreen avattiin linssejä ja kehyksiä valmistava tuotantolaitos vuonna 1878. Guglielmo Tabacchi osti tehtaan vuonna 1934 ja perusti näin Safilon, joka tänä päivänä on maailman vanhin toiminnassa oleva globaali silmälasiteollisuusyritys.
Safilon historiallinen perintö, asiantuntemus ja tietotaito näkyvät yhtiön strategiassa vielä nykyäänkin: konserni luottaa hyvän tuotteen voimaan. Safilon Pohjois-Euroopan johtaja Frederic Laffort kertoo yrityksen investoineen runsaasti tuotantoon, kun se on pidetty pääasiassa Italiassa. Peritty tietotaito säilyy, kun työntekijöiden ammattitaitoon ja tehtaiden konekantaan sekä innovaatioihin, mm. 3D-tulostamiseen, panostetaan jatkuvasti.
Safilon Pohjois-Euroopan toimintoja vahvistettiin puolitoista vuotta sitten, kun Tukholmaan avattiin uusi showroom. Laffort kertoo Suomen olevan tärkeä markkina, jossa tavoitteena on olla näönhuollon tuotteiden ja aurinkolasien merkittävin toimittaja.
– Teemme hyvää yhteistyötä kaikkien Suomen ketjujen kanssa, ja tavoitteenamme on olla sekä niiden että riippumattomien vähittäiskauppojen paras kumppani. Yksi vahvuuksistamme on asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen. Laajan brändiportfolion vuoksi pystymme tarjoamaan kehyksiä kaikkiin tarpeisiin, koska panostamme asiakkaan kohderyhmien tuntemiseen, Laffort kertoo.
Yhtiön portfolio käsittää yli 30 brändiä aina peruslaseista ja aktiivikäyttöön tarkoitetuista urheilukehyksistä kaikkein eksklusiivisimpiin luksustuotteisiin ja ateljeekehyksiin. Viiden oman brändin joukossa ovat mm. Polaroid ja Carrera sekä yrityksen nimeä kantava Safilo.
Lisensioituja brändejä on 25, mm. luksusmuotimerkkien Dior, Givenchy ja Max Mara sekä lifestylebrändien Marc Jacobs, Tommy Hilfiger ja Kate Spade. Suuria kohderyhmiä tavoittelevien trendibrändien joukossa ovat mm. havaianas ja Swatch. Urheilubrändeistä merkittävin on Smith.
– Tiivis yhteistyömme muotitalojen kanssa takaa sen, että brändien tyylit näkyvät kehyksissä. Tuotemerkkimme ovat aina tunnistettavissa eikä päällekkäisyyksiä ole, Laffort kertoo.
– Tällä hetkellä Suomen nopeimmin kehittyvä alue ovat aurinkolasit, joiden merkitys muotiasusteena kasvaa kaikkialla maailmassa, myös Suomessa, sanoo Laffort. Safilon Suomen myynnistä noin viidennes syntyy aurinkolaseista ja loput 80 % silmälaseista.
Safilo numeroina
- 1 253 miljoonan euron liikevaihto vuonna 2016
- 7 400 työntekijää maailmanlaajuisesti
- 7 omaa tehdasta
- 23 showroomia
- 40 kaupallista tytäryhtiötä ja lähes
- 50 jakelukumppania 70 maassa
- 100 000 myyntipistettä maailmanlaajuisesti
- 615 myyntipistettä Suomessa
Frederic Laffort
Head of Northern Region and Global Key Accounts – Travel Retail, Department Stores and International Retailers Pohjois-Euroopan vähittäiskaupan ja tavaratalojen myynnistä vastaava ranskalaissyntyinen Laffort kuuluu myös konsernin globaaliin johtoryhmään. Laffort on työskennellyt Safilolla vuodesta 2014, vastaten ensin Aasian ja Tyynenmeren alueen jakelutoiminnoista ja sittemmin Ison-Britannian ja Irlannin sekä globaalin tavarataloverkoston toiminnoista. Sitä ennen hän työskenteli 16 vuotta yhdysvaltalaisella kulutustavaratuottaja Procter & Gamblella.