Yhä useamman muotimerkin valikoimista löytyy oma silmälasikehysmallisto. Kehyksillä on ennenkin rakennettu tyyliä, mutta viime vuosina ne ovat nousseet fashionistojen uudeksi suosikkikulutuskohteeksi.
Aina on ollut niitä, joiden lookissa kehyksillä on tärkeä rooli. Suuremmalle joukolle pokat ovat kuitenkin olleet käytännön kysymys, joillekin jopa pakollinen paha. Juhlapukeutumisessa on suosittu piilolinssejä, ja rillipäitä on saatettu koulun pihalla pilkata. Nykyisin on toisin. Silmälasit – vahvuuksilla tai ilman – löytyvät jo monen muoti-ikonin, suositun bloggarin ja ”it-tytön” kasvoilta.
Kuten monet muoti-ilmiöt, silmälasienkin nousu trendiasusteeksi on saanut alkunsa katumuodista: rillejä on alettu käyttää statement-hengessä, kannanottona ja ironisesti. Esimerkiksi yhdysvaltalaisten mallisisarusten Bella Hadidin ja Gigi Hadidin ilmiöksi nostamien 90-lukua henkivien nörttilasien vetovoima perustuu juuri ristiriitaan, jonka ne luovat yhdessä nuorten kaunottarien muuten viettelevän julkisen imagon kanssa.
Silmälasit ovat muoti-ilmiönä riittävän uudenlainen, jännittävä ja käytännöllinen levitäkseen suuremmille kuluttajajoukoille. Muotiasusteenakin ne ovat kiitollinen kulutustuote, koska useimmat tarvitsevat niitä oikeastikin. Yhä uusiin brändeihin laajenevat kehysmarkkinat tarjoavat oivallisen kulutuskohteen niille, joita muoti kiinnostaa.
Suomalaiset brändit tarttuneet ilmiöön
Vaatesuunnittelija, taiteilija Paola Suhosen Specsaversille suunnittelema Ivana Helsinki -kehysmallisto lanseerattiin tämän vuoden keväällä.
– Mallisto on otettu hyvin vastaan. Sille oli selvästi tilausta, Suhonen kertoo.
– Silmälaseilla saa olemukseen helposti särmää: ne ovat kasvoilla ja ne huomataan heti. Lifestyle-asioista kiinnostuneille silmälasit ovat uusi tulokas total lookiin. Total lookilla tarkoitetaan harkittua asukokonaisuutta, joka ilmentää kantajansa esteettisten mieltymysten lisäksi myös hänen arvojaan ja elämänvalintojaan.
– Monille silmälasit olivat ennen ikään kuin häiritsevä tekijä, mutta nykyään ne voivat olla tärkeä osa kokonaisuutta. Suhonen arvioi, ettei silmälasien hankinta ole välttämättä enää niin suuri taloudellinen satsaus kuin ennen.
– Jos silmälaseista joutuu maksamaan todella paljon, on ymmärrettävää, että niitä hankitaan vain yhdet. Nyt tarjolla on myös edullisempia vaihtoehtoja, ja arvokkaatkin lasit toisaalta maksavat vähemmän kuin esimerkiksi nahkainen merkkilaukku. Sen yhden silmälasiparin ei ole enää pakko sopia ihan joka tilanteeseen ja rooliin.
Marimekon kehysmallisto lanseerattiin pari vuotta sitten. Design Manager of Customized and Tailored Products Pirkko Heikkilä katsoo, että silmälasien nousu tärkeäksi muotiasusteeksi kertoo yleisemminkin trendien seuraamisen kasvusta.
– Ihmiset seuraavat nykyisin sosiaalisen median kautta huomattavasti enemmän trendejä ja tätä myötä silmälasienkin käyttö muotiasusteena on muuttunut ja lisääntynyt, Heikkilä sanoo.
– Persoonallisilla silmä- tai aurinkolaseilla saa myös virkapukeutumisessa omaa persoonaa enemmän esiin. Mielestäni suomalaiset naiset ovat rohkeiden värien käyttäjiä niin silmälaseissa, kengissä kuin käsilaukuissakin. Laseilla on helppo uskaltaa hullutellakin välillä, vaikka muussa pukeutumisessa olisikin hillitympi.
Silmälaseilla ilmennetään tyyliä, tunnelmaa ja roolia.
– Oikeiden kehysten valinta on tunnekysymys. Joinakin päivinä tietyt kehykset eivät vain tunnu hyvältä asukokonaisuudessa ja vaihtoehtoiset kehykset saavat kokonaisuuden toimimaan paremmin, Heikkilä kuvaa.
Hänen mukaansa silmälaseja hankitaan asusteeksi myös pelkästään kehysten trendikkyyden takia, vaikkei käyttäjän optisista syistä tarvitsisi niitä hankkia lainkaan.
Mallistot syntyvät yhteistyössä
Kehysvalmistajille muotitalojen mallistojen tuottaminen on mieluinen haaste. Esimerkiksi italialaisen kehysjätti Safilon liiketoimintastrategia rakentuu tuotteen ympärille: tuotantotekniikkaan ja henkilökunnan osaamiseen investoidaan voimakkaasti, jotta muotitalojen spesifeihin tarpeisiin voidaan vastata.
– Tavoitteena on, että brändiportfoliostamme nelisenkymmentä prosenttia koostuisi lisensioiduista brändeistä, Safilon Pohjois-Euroopan liiketoiminnoista vastaava Frederic Laffort kertoo.
– Tuotteissa ei saa olla päällekkäisyyksiä; brändi on aina voitava tunnistaa. Eri elementit ja pienet vihjeet ilmentävät brändimaailmaa. Panostamme paljon siihen, että tekniset osaajamme ja suunnittelijamme pystyvät toteuttamaan muotitalojen mallistoja yhdessä taiteellisten johtajien kanssa. Se vaatii valtavasti työtä.
Suunnitteluprosessi ei ole aivan yksinkertainen, kun tarkkaa teknistä osaamista ja insinööritaitoja vaativaa optista tuotetta aletaan rakentaa tiettyyn brändimaailmaan. Esimerkiksi Ivana Helsingin verkkosivuilla
brändin kuvaillaan yhdistävän slaavilaiseen melankoliaan puhdaslinjaisia skandinaavisia tunnelmia sekä vintage-Americanaa, hienovaraisesti ja nostalgian elementeillä maustettuina.
Ivana Helsingin maailma on monelle kuluttajalle tuttu ja helppo tunnistaa kuvauksesta. Mutta miten brändimaailmaan luodaan uusi kulutustavara? Miten tunnelmia tuotteistetaan?
Muotimerkkien kehysmallistot tehdään pääsääntöisesti yhteistyössä kehysvalmistajan kanssa, niin myös Specsaversin Ivana Helsinki -mallisto. Paola Suhonen luonnosteli malleja aluksi myös itse. Hänen varsinainen roolinsa oli kuitenkin olla projektin taiteellinen johtaja ja ohjata kehyssuunnittelutiimiä tavoittamaan Ivana Helsingin maailma. Suunnitteluprosessin edetessä mallisto tiivistyy kaupallisesti ja tuotannollisesti toimivaksi kokonaisuudeksi, joka ilmentää brändiä halutulla tavalla.
– Kehyksissä näkyy lopulta se Ivana-tyttö, Suhonen sanoo.
Marimekon Pirkko Heikkilä kertoo, että uuden kehysmalliston matka ideointivaiheesta valmiiksi tuotteiksi optikkoliikkeen hyllyille kestää useita vuosia.
– Tuomme kehyssuunnitteluun Marimekon vaatemalliston teemat, omat ideat, uudet mahdolliset muoto- ja materiaaliehdotukset, värikartat ja kuviot. Valmistajan tuotesuunnittelija työstää antamistamme ideoista ensimmäiset tekniset piirrokset, joita työstämme yhdessä eteenpäin, hän kuvaa prosessia.
– Värien ja materiaalien ohella on tietenkin kiinnitettävä erityistä huomiota kehysten toimivuuteen niiden varsinaisessa käyttötarkoituksessa eli näkösuorituksen parantamisessa. Silmä- ja aurinkolasikehysten suunnittelu on usean ammattilaisen tiimityötä. Marimekon kehysmalliston kumppanina toimii kansainvälinen Mondottica, joka keskittyy liiketoiminnassaan nimenomaan brändikumppanuuksiin.
– Olennaisia asioita kehysmalliston suunnittelussa ovat myös kehysten istuvuus sekä erilaisten kasvonpiirteiden huomioiminen, Heikkilä kertoo.
– Kansainvälisenä brändinä otamme huomioon eri markkina-alueiden kuluttajien kasvonpiirteet. Teemme omat kehysmallistot Euroopan ja USA:n lisäksi myös Aasian ja Japanin markkina-alueille.