Silmälasien käyttäjät ja siten markkinat jakautuvat yhä selvemmin kahteen leiriin – enemmistö käyttää toki laseja pääasiassa nähdäkseen, mutta kasvava joukko ennen kaikkea tullakseen nähdyksi. Silmälasit ovat vuosi vuodelta tärkeämpi muotiasusteena. Toisaalta simppelimmälläkin kehyksellä varustettu silmälasienkäyttäjä saattaa ilmaista valinnallaan jotain itsestään ja arvoistaan.
Käytännöllisenä, jopa välttämättömänä tarvikkeena silmälasit voivat olla ulkomuodoltaan varsin vähäeleiset. Tosin huomiota herättämättömissäkin kehyksissä laadussa ja ajanmukaisuudessa on eroja, joiden tulkinnoissa osaa taitava ja ammattitaitoinen optinen myyjä avustaa.
Moderni kuluttaja liittää ostoksiinsa ja käyttötavaroihinsa merkityksiä ja tunteita, jotka eivät välttämättä liity vain omaan ulkomuotoon ilmaisuvälineenä, vaan joilla halutaan ilmaista arvoja tai mieltymyksiä. Silmälasikehyskin saattaa siis olla ulkoisesti huomiota herättämätön, mutta silti merkitä kantajalleen jotain suurta. Kehysvalinnalla voi ilmaista vaikkapa kestävän kehityksen ihanteita kiinnittämällä huomiota esimerkiksi kehyksen tuotantoprosessin ympäristöeettisyyteen tai siihen, jakautuuko kehyksen valmistuksesta syntyvä arvo tasavertaisesti arvoketjulle eri mantereille. Tarinat brändien takana tulevat yhä merkityksellisemmiksi postmodernille kuluttajalle.
Perinteisempää kulutukseen liittyvää itseilmaisua edustaa ulkomuodolla leikittely. Optometrian kärkitapahtumassa Pariisin SILMO-messuilla saattoi totisesti tutustua mitä näyttävämpiin tyyleihin, joista Näe-lehti koosti paketin tulevan kauden tärkeimmistä trendivirtauksista. Teksti perustuu osittain ranskalaisen trendianalyytikko Dominique Cuvillierin aineistoon, joka esiteltiin messuilla syyskuun lopulla.
Värit mukautuvat kantajansa sävyihin
Trendiaallonharjalla kehysten sävyt ovat läpikuultavia ja kirkkaita. Loistavat, helmeilevät värit kirkastavat silmien ja ihon sävyä, jotka puolestaan täydentävät kehyksen värin. Värillä on tunnelma ja luonne, joka muuttuu ja elää kantajansa mukaan, mutta ei kiinteää, muuttumatonta muotoa.
Muodoissa retro kohtaa modernin
Oktagonaali ja kissansilmä tekevät tilaa entistä yllättävimmille muodoille. Vintage-vivahteisiin yhdistyy moderni, jopa futuristinen ote.
- Melkein pyöreässä kehyksessä on jokin mutka tai muu ympyrän kaarelta poikkeava epätäydellisyys.
- Laatikkomaisia kehyksiä on nyt tarjolla paitsi miehille, myös naisille. Kulmat on usein pyöristetty.
- Geometrialla hullutellaan varsin kokeellisesti, mutta lasien käytettävyydestä ei tingitä.
- Jättimäiset kehykset vaikuttavat volyymillaan. Kevyt asetaatti mahdollistaa suurenmoiset muodot.
- Rusettimuoto on kissansilmäkehyksen kulmikkaampi serkku
4 x trenditeema
Tailoring-teema pohjautuu räätälöintiin ja artesaaniperinteen elementteihin. Luksusta henkivissä, eleganteissa kehyksissä on voimakas retrotunnelma. Ilmentymät voivat olla volyymiltaan runsaita tai hyvinkin kevyitä. Maanläheinen värimaailma toistaa orgaanisten materiaalien sävyjä – puuta, kiveä ja luonnonkuituja.
Street View tarjoaa näkymän asfalttiviidakkoon. Tunnelmaa on haettu urbaanista infrastruktuurista – liikenteestä, arkkitehtuurista ja monikerroksisista verkostoista. Metallinkylmää värimaailmaa täydentävät hälyttävän punainen ja sähkösiniset. Väriä löytyy myös aurinkolasilinsseistä.
Sport Spirit tuo athleisure-trendin kehysten maailmaan. Urheilullisuus on kehyksissä pintaa ja ilmentää sporttista mielenlaatua – näitä ei ole tehty aktiiviurheiluun. Urheiluestetiikan lyömätön vastaväripari oranssi-sininen toimii myös kehyksissä. Nopealle keltaiselle ja funktionaaliselle mattamustalle löytyy paikkansa. Myös materiaalit ja muodot on lainattu urheilukentiltä.
Singularity tarkoittaa omituisuutta ja erikoisuutta. Voimakkaan itseilmaisun ystäville tarjoillaan näyttäviä, jopa eriskummallisia kehyksiä, jotka ovat kuin luotuja keräämään klikkauksia sosiaalisissa verkostoissa. Some-todellisuuteen sopivat myös epäkäytännölliset silmälasit, kunhan tulee huomatuksi. Kehykset ovat volyymiltaan suuria, yksityiskohdat hulppeita, ja materiaalit runsaita ja laadukkaita.