Optinen kauppa tasoittui ensimmäisellä vuosineljänneksellä – taustalla erityisen korkea myyntivuosi

Optinen kauppa taklasi vuoden 2020 myynninlaskun, kun asiakkaiden patoutunut kysyntä nosti alan vuoden 2021 kokonaisliikevaihdon historiallisen korkeaksi. Tämän vuoden alku näyttää tasoittumisen merkkejä myynnissä ja kustannusten nousua raaka-aineiden sekä logistiikan osalta. 

Optisen alan vähittäiskaupan kokonaisliikevaihto oli tämän vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä 89,8 miljoonaa euroa. Tämä on 3,4 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Kehitys oli hieman alle erikoiskaupan yleisen kehityksen (+3,5 %) ja selvästi alle kaupan yleisen kehityksen. Optisen alan tukkukaupan kokonaisliikevaihto oli 31,5 miljoonaa euroa yltäen 14,8 prosentin kasvuun. Tukkukaupan alkuvuoden liikevaihdossa näkyi raaka-aine- ja logistiikkakustannusten nousun aiheuttama hintapaine, mikä ei vielä heijastunut samassa suhteessa vähittäiskauppaan. 

Vuonna 2021 optisen kaupan kokonaismarkkinan arvo oli 574,2 miljoonaa euroa. Liikevaihto oli koko mittaushistorian korkein, ja kasvu edelliseen vuoteen verrattuna peräti 18,9 prosenttia. Suurimman osan kokonaismarkkinasta muodosti optisen alan vähittäiskauppa, jonka liikevaihto nousi 17,3 prosenttia.  

”Poikkeuksellisen kasvun taustalla on alalle raskas koronavuosi 2020, jolloin vähittäiskauppa sukelsi peräti 11,2 prosenttia. Nyt kauppa on käynyt ja hyvä noin, sillä se palauttaa välillä vähän horjunutta uskoa tulevaisuuteen ”,  sanoo Panu Tast, Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n toimitusjohtaja. 

Vähittäiskaupassa kaikissa tuoteryhmissä mitattiin myynnin kasvua. Liikevaihdoltaan  suurin tuoteryhmä oli 139,2 miljoonalla eurolla silmälasilinssit, edellisen vuoden vastaavan luvun ollessa 130,6 miljoonaa euroa. Linssien myyntimäärä nousi 1,1 miljoonaan kappaleeseen. 

Verkkomyynnin osuus on optisen alan vähittäiskaupassa kasvanut tasaisesti. 16,3 prosenttia vähittäiskaupan myynnistä tehtiin verkon kautta ja sen osuuden ennakoidaan nousevan 24,7 prosenttiin vuonna 2025. 

”Tähän asti alan verkkokauppa on keskittynyt piilolinssien kauppaan. Suomalaisesta piilolinssien kaupasta noin puolet tehdään verkossa. Kova verkkokaupan kasvuennuste kertoo silmälasien verkkokaupan olevan teknologiakehityksen myötä läpimurron kynnyksellä”, Tast arvioi.  

Vuonna 2021 optikkoliikeverkosto muodostui 687 myymälästä sekä niiden yhteydessä toimivista silmälääkärivastaanotoista ja silmälaboratorioista. Myymälämäärä putosi viidellä edelliseen vuoteen verrattuna. Myymälöistä hieman yli 70 prosenttia on ketjumyymälöitä.  

Lisätietoja: 
Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry, 040 5422 227, panu.tast@naery.fi