10.10.2023 pidetyssä Erikoiskaupan liitto ETU ry:n Suhdanteet 2024-seminaarin yhteydessä järjestettiin Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n seminaari, jossa teemana oli optinen kauppa vuonna 2024. Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä seminaarissa kuultiin puheenvuorot Panu Tastilta, Emilia Kullakselta ja Niina Ratsulalta. Tilaisuuden juonsi Salla Paajanen.
Uunituore kuluttajatutkimus hyödyttää kaikkia alan toimijoita
NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast puhui optiselle alalla tärkeästä kuluttajatutkimuksesta, jonka Erikoiskaupan liitto ETU ry toteutti Innolinkin kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa erikoiskaupan eri toimialojen vetovoimaisuutta sekä kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta, ostamisen tavoista ja ostovoimasta. Tast totesi kuluneen vuoden olleen yksi toimialan parhaista vuosista huolimatta vallitsevasta suhdannenäkymästä.
”Tutkimus hyödyttää kaikkia alan toimijoita ja tutkimusta ei olisi ollut mahdollista toteuttaa yhden toimialajärjestön voimin”, Tast kertoi.
Hyvänä pysynyt työllisyys puskuroi kohonneiden korkojen ja kallistuneiden hintojen vaikutusta
Ostovoiman muutosten vaikutukset kotitalouksien välttämättömyyksiin -otsikolla kuultiin puheenvuoro Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtajalta Emilia Kullakselta.
Kullas korosti puheenvuorossaan, että Suomessa on kaikki mahdollisuudet kotitalouksien ostovoiman kasvuun. Hyvänä pysynyt työllisyys puskuroi kohonneiden korkojen ja kallistuneiden hintojen vaikutusta. Korkopolitiikka puree, mikä näkyy palkkojen nousuna ja inflaation hidastumisena. Lähivuosien aikana reaaliansioiden ja ostovoiman pitäisi palautua Venäjän hyökkäyssotaa edeltävälle tasolle. Talouskasvu ja työllisyyden kehitys ovat olennaisia tekijöitä ostovoiman muutoksia seuratessa.
”Kriisipuhe on jäänyt päälle ja julkinen talouskin korjataan, jos halutaan. Suomi on edelleen hyvä maa asua”, päätti Kullas puheenvuoronsa.
Vastuullisuus on tekoja – pelkkä lainsäädännön noudattaminen ei enää riitä
Code of Conduct Companyn perustaja ja vastuullisuusasiantuntija Niina Ratsula piti puheenvuoron Vastuullisuus liiketoiminnassa optisella alalla.
”Vastuullisuus on jo megatrendi, ei ole enää vaihtoehtona olla välittämättä. Vastuullisuus muuttaa alaa kuin alaa nyt. Vanhaa kulutukseen pohjautuvaa maailmaa ja kertakäyttökulutusta kyseenalaistetaan jatkuvasti. Tulevaisuudessa nähdään fokus yksilöstä suhteessa ympäristöön ja arvojen mukainen elämä menestyksen mittarina. Myös kiertotalous ja jakaminen jatkavat kasvuaan”, totesi Ratsula.
”Jos kaikki eläisivät, kuten suomalaiset, niin tarvitsisimme kolme maapalloa. Vallitsevassa tilanteessa yrityksiltä vaaditaan enemmän ja pelkkä lainsäädännön noudattaminen ei enää riitä”, Ratsula summaa.