Näin koulut voivat auttaa oppilaita ehkäisemään näköongelmia

Synsam

Lasten ja nuorten näköongelmat lisääntyvät jatkuvasti. Siksi on tärkeää alkaa huolehtia silmistämme samalla tavalla kuin olemme jo pitkään huolehtineet hampaistamme: suojaamme niitä ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä ja ehkäisemme siten suurempia ongelmia ja seurauksia. Nyt Synsamin optikot kehottavat kouluja ryhtymään toimiin, joilla voidaan hidastaa jatkuvasti lisääntyviä silmäterveyden ongelmia.

Ajatus siitä, että koulu edistää oppilaiden hyvinvointia ja terveyttä, ei ole uusi. Vanhempi sukupolvi muistaa, miten kiertävä hammaslääkäri kulki kaupungista ja koulusta toiseen valkoisen takkinsa ja fluorihuuhteensa kanssa, ja sai kokonaisen sukupolven kurlaamaan pois osan hammaspeikoista ja kariesongelmista. Vuonna 1972 säädetyn kansanterveyslain ansiosta Suomessa saavutettiin muutamassa vuosikymmenessä tavoite koululaisten paremmasta suuhygieniasta ja Suomesta tuli hampaidenhoidon huippumaa. Nykypäivän lapsia vaanii kuitenkin uusi kansanterveydellinen uhka, nimittäin näköongelmat.

Näköongelmat ovat uusi kansanterveydellinen uhka

Synsamin optikot kohtaavat joka päivä koululaisia, jotka kärsivät päänsärystä, näön sumenemisesta ja keskittymisvaikeuksista. On olemassa yksinkertaisia keinoja, joilla koulun henkilökunta ja kouluterveydenhuolto voivat auttaa oppilaita pitämään parempaa huolta silmistään ja näkökyvystään.

– Me annamme lapsille hammasharjat, joilla he voivat suojella hampaitaan, ja kypärät, joilla suojata päätään, mutta sitten laitamme heidän eteensä mobiililaitteet ja tietokoneet, emmekä ajattele ollenkaan silmien suojaamista. Tarvitsisimme jonkun muistuttamaan oppilaita silmien suojaamisesta. Optikkona kehotan kouluja ottamaan käyttöön muutamia yksinkertaisia toimenpiteitä, jotka edistävät oppilaiden näön kehittymistä ja siten myös heidän oppimistaan. Siihen tarvitaan 20-20-20-sääntöä, päivänvaloa, ulkoilua ja säännöllisiä näöntarkastuksia, kertoo Synsamin optikko Jani Nyman.

Vinkkejä siihen, miten koulut voivat auttaa oppilaitaan näkemisen suhteen:

  • 20-20-20-sääntö: Tämä tarkoittaa, että 20 minuutin välein katsotaan 20 sekunnin ajan kohdetta, joka on 20 metrin päässä. Opeta oppilaita pitämään taukoja näytön katselusta ja katsomaan kauas. Usein pidetyt tauot ovat tärkeämpiä kuin pidemmät ja harvemmat tauot. Kukaan ei jaksa olla koko päivää tarkka-ampujan asennossa, mikä on kuormittavuudeltaan verrattavissa siihen, että katsoo lähelle koko päivän. Pidä siis taukoja!
  • Mene ulos välitunneilla: Päivänvalo on välttämätöntä, jotta silmät voivat hyvin. Ulkona oleskeleminen tekee hyvää näkökyvylle myös siksi, että ulkona keskitämme katseemme kauas. Leiki “testaa kaukonäkösi” -leikkiä peittämällä yksi silmä kerrallaan ja katsomalla kaukana olevaa kylttiä. Kuka näkee parhaiten?
  • Kyynärpää L-muodossa: Kun oppilas katselee kädessään olevaa kirjaa tai näyttöä, niin varmista, että hänen kyynärpäänsä on avoimen L-kirjaimen muotoinen. Näin etäisyys kohteen ja oppilaan silmien välillä on tarpeeksi suuri.

– Kasvava digitalisaatio lisää näköongelmia. Siksi kannustan yhdistämään koulujen ennaltaehkäisevät toimet ja säännölliset käynnit optikolla. Sen pitäisi olla yhtä itsestään selvää kuin jokavuotinen käynti hammaslääkärin tarkastuksessa, Nyman päättää.