
Vuonna 2024 näkemisen ja silmäterveyden toimialan kokonaismarkkinat kasvoivat merkittävästi. Alan kokonaisliikevaihto nousi 581,6 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa 6,3 prosentin kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Kasvu oli suurinta silmälääkärin vastaanottopalveluissa, kun taas vähittäiskauppa ja tukkukauppa kasvoivat hieman maltillisemmin. Optinen ja silmäterveysala elää murroksessa, jossa menestyminen edellyttää kykyä tunnistaa ja hyödyntää muuttuvia asiakastarpeita, teknologiaa ja uusia liiketoimintamalleja kestävällä ja asiakaslähtöisellä tavalla.
Vuonna 2024 näkemisen ja silmäterveyden toimialan kokonaismarkkinat kasvoivat. Alan kokonaisliikevaihto oli 581,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 6,3 prosenttia.
Liikevaihto jakautui optisen alan vähittäiskaupan (71,4 %), optisen alan tukkukaupan (17,6 %) ja silmälääkärin vastaanottopalveluiden (11 %) kesken.
Optisen alan vähittäiskauppa kasvoi 5,8 prosenttia, liikevaihdon ollessa 415,2 miljoonaa euroa. Palkkasumma kasvoi 7,2 prosenttia ollen 116,5 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä oli 3148, missä oli kasvua 5,8 prosenttia.
”Alan vertailukelpoinen liikevaihto kehittyi viime vuonna hyvin, erityisesti verrattuna muuhun erikoiskauppaan. Väestön ikääntyminen ja omaan terveyteen ja hyvinvointiin pienesti investoiminen epävarmoina aikoina vetivät liikevaihdon kasvua. Optisen alan vähittäiskaupan palkkasumma oli poikkeuksellisen korkea; lähes 30 prosenttia liikevaihdosta, mikä on alan kasvua kovemmassa nousussa ja siten saattaa tuoda toimijoille kannattavuusongelmia. Myös henkilöstön määrä on kasvanut”, kertoo Näkeminen ja silmäterveys Näe ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.
Optisen alan tukkukauppa ylsi 102,4 miljoonaan euroon 4,9 prosentin kasvulla. Henkilöstön määrä (-5,9 %) ja sen myötä palkkasumma on supistunut (-2,7 %).
Kela-korvausten muutosten takia silmäterveyspalveluista pystytään Suomessa luotettavasti enää seuraamaan vain silmälääkärin vastaanottopalveluiden liikevaihtoa, missä kasvua oli 11 prosenttia vuonna 2024. Erikoislääkäripalkkioiden Kela-korvaustason nousu näkyi myös suoraan lääkäritoiminnan liikevaihdon kasvuna.
Optikkoliikeverkostossa keskittymiskehitys on jatkunut. Toimipaikkojen määrä laski 4,6 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Ketjuista Synsam on kasvattanut merkittävästi verkostoaan. Vuodesta 2022 alkaen sen toimipaikkojen määrä on kasvanut 50:stä 67:ään (+34 %).
”Väestömme ikääntyessä koko maan kattavalla optikkoliikeverkostolla on suuri yhteiskunnallinen merkitys. Hyvinvoiva ja kattavasti toimiva verkosto varmistaa silmäterveyspalveluiden saatavuuden ja laadun eri puolilla maata ja luo vahvan perustan silmäterveydenhuollon edelleen kehittämiselle”, sanoo Tast.
Tuotteiden myyntivolyymit ja hintakehitys
Vuonna 2024 optisen alan tuotteiden kokonaisvolyymit supistuivat, piilolinssejä lukuun ottamatta.
Suomessa myytiin noin 1,1 miljoonat silmälasit vuonna 2024. Yhden silmälasiparin keskihinta oli noin 289 euroa, jossa nousua viime vuoteen +0,5 %.
Aurinkolaseja puolestaan myytiin noin 1,8 miljoonaa kappaletta vuonna 2024, niiden keskihinta oli noin 63 euroa ja hinnan nousu edelliseen vuoteen verrattuna myös +0,5 %. Piilolinssien osalta kansainvälinen verkkokauppa ja sen toimitusketjut tekevät volyymiraportoinnista epätarkempaa. Suomi on edelleen voimakkaasti kertakäyttölinssien markkina.
”Kokonaisuutena vuosi 2024 oli taloudellisilla mittareilla mitattuna jälleen toimialan ennätysvuosi! Hintatasoa nosti yleinen inflaatiokehitys. Poikkeuksena olivat piilolinssit, joiden keskihinta pysyi matalana – noin 1,50 euroa kappaleelta, eli vain kahvikupillisen verran. Tätä selittää kertakäyttölinssien suuri osuus myynnistä”, toteaa Tast.
Verkkokaupan ja digitaalisten palveluiden kehitys
Verkkomyynnin osuus liikevaihdosta kasvoi hieman, ollen 12,8 prosenttia vuonna 2024 (2023: 11,9 %).
”Optisella alalla kivijalan asema on poikkeuksellisen vahva. Verkkokauppa kasvaa, mutta hillitysti, sillä piilolinssien kaupasta suurin osa on jo verkossa. Näöntutkimuksen ja silmäterveyspalveluiden digitalisoituminen jatkuu ja tarjonta myös verkkoalustoilla lisääntyy jatkossa”, sanoo Tast.
Myyntikanavista mobiililaitteilla tehtyjen ostosten osuus oli 37,8 % (2023: 37,4 %), kun taas tietokoneella tehtyjen ostosten osuus laski hieman 62,2 %:iin (2023: 62,6 %).
Ennakoi, ymmärrä ja uudistu – trendikartta alan tueksi
Optinen ja silmäterveysala elävät keskellä jatkuvaa murrosta, ja menestyminen edellyttää kykyä ennakoida tulevaisuuden suuntia ja ymmärtää asiakkaiden muuttuvia tarpeita. Optisen alan toimijoilta tämä edellyttää uudenlaista herkkyyttä muutosvoimien tunnistamiseen ja hyödyntämiseen.
Kuluttajakäyttäytymisen muutos, teknologinen kehitys ja uudenlainen suhtautuminen omistamiseen muovaavat alan liiketoimintamalleja. Samalla muoti, monikanavaisuus ja etänäön tutkimisen mahdollisuudet haastavat yrityksiä uudistumaan. Onnistuminen vaatii rohkeutta yhdistää digitaalisuus, muotoilu ja palvelu – kestävällä ja asiakaslähtöisellä tavalla.
Optisen alan trendikartta tarjoaa systemaattisen tavan seurata ilmiöitä ja trendejä, joiden nähdään vaikuttavan alan toimintaympäristöön.
”Kun ymmärrämme muutosvoimia ajoissa, voimme auttaa optisen alan yrityksiä pysymään kehityksen kärjessä ja vastaamaan asiakkaidensa muuttuviin tarpeisiin. Tulevaisuus rakentuu teknologian, yksilöllisyyden ja saumattoman asiakaskokemuksen varaan. Nyt on aika yhdistää muotoilu, digitaaliset ratkaisut ja uudet palvelumallit rohkeasti ja asiakas edellä. Alan tehtävänä on varmistaa, että laadukas silmäterveydenhuolto tavoittaa jokaisen, ajasta ja paikasta riippumatta”, sanoo Näe ry:n hallituksen jäsen ja Instru Optiikka Oy:n toimitusjohtaja Pasi Anttila.
Tilastot perustuvat Näkeminen ja silmäterveys Näe ry:n vuoden 2024 Toimialakatsaukseen. Tiedot on koottu Tilastokeskuksen, Statistan, Valviran, Kelan ja THL:n julkaisuista sekä Näe ry:n jäsenrekisteristä.
Lisätiedot:
Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkeminen ja silmäterveys Näe ry, p. 040 5422 227, panu.tast@naery.fi
Pasi Anttila, toimitusjohtaja, Instru Optiikka Oy, p. 0400 174 281, pasi.anttila@instru.fi