Euroopan suurimmilla optisen alan messuilla, Pariisin SILMOssa, avautuu näkymä huomiseen – ja pidemmällekin. Älylasit, retrohenkiset kehykset ja kierrätysmateriaalit ovat nyt pinnalla. Muotitoimittaja Sami Sykkö vieraili messuilla, missä muoti, vastuullisuus ja tulevaisuuden visiot kohtaavat.
Jonon paikka on rajattu aidoilla kuin lentokentällä. Kun Euroopan suurimmilla silmälasimessuilla, Pariisin SILMOssa, avautuu näkymä tulevaisuuteen, kiinnostunutta väkeä – ja jonoa – riittää.

Mustassa kontissa messukeskuksen sisäpihalla esitellään METAn yhteistyönä tekemiä älylaseja. Kaverini testaa Oakleyn urheiluun tarkoitetut aurinkolasit.
Hän istuu kuntopyörän päälle ja alkaa polkea. Onhan sitä urheilulaseja testatessa päästävä sporttiseen tunnelmaan.
Kontissa työskentelevä opas näyttää, kuinka helppoa laseja on komentaa ottamaan kuvia ja videoita.
Ystäväni toteuttaa ohjeita. ”Hey Meta, ota kuva!”
Ja kas, tulos näkyy heti kaverini puhelimessa. Hänen puhelimeensa on siirtynyt älylasien nappaama kuva. Ällistyttävää. Käsiä ei enää tarvita, kun lasit hoitavat kuvaushommat.
Myöhemmin selviää, mihin kaikkeen uusista älylaseista on. Niillä voi puhua puheluita, niistä voi kuunnella musiikkia, ne tarkastavat sydämenlyöntien tiheyden, ja tarkkailevat puhelimen ja sovellusten kautta monia muitakin elintoimintoja.
Ja piirtyväthän laseihin myös kaupunkien kartat. Kätevää ja varmasti turvallistakin, jos esimerkiksi pyöräilee. Tietää minne mennä, eikä tarvitse vilkuilla puhelimen karttaa.
Messuilla kokonainen jättihalli on omistettu teknologialle.
Käymme esimerkiksi arvostetun ranskalaisen linssivalmistaja EssilorLuxottican osastolla, jossa esitellään tummuvien linssien seuraava sukupolvi.

Ensi keväästä alkaen on mahdollista saada laseihinsa myös liukuvärjätyt linssit, jotka tummenevat auringossa. Ja kyllä niitä onkin jo odotettu! Tähän mennessä on ollut tarjolla auringossa tummenevia tai liukuvärjättyjä linssejä. Jatkossa kuluttajan ei enää tarvitse valita toisia, kun samoihin linsseihin saa molemmat ominaisuudet.
Sitten suunnistamme halliin numero seitsemän. Halli on silmä- ja aurinkolasien ystäville kuin karkkikauppa. Monella osastolla tarjotaankin karkkia, jotta ostoja tekevien silmälasikauppiaiden kokemus olisi mahdollisimman makea.
Saksalaisen Mykitan osastolla tarjoillaan myös trendikkäitä litistettyjä croisantteja, ja berliiniläinen brändi on muutenkin muodin aallon harjalla. Littanoita 1990-luvun metallikehyksiä Mykitalla on kattava valikoima. Ja pieniä soikeita metallikehyksiä, niitä vanhoja kunnon sihteerilaseja, tiedättehän.
Sellaisia muotitietoiset nyt haluavat kasvoilleen.
Itävaltalaisen Andy Wolfin osastolla puolestaan tarjotaan perisaksalaiseen tyyliin makkaraa, mutta kehyksissä ei pysytä perinteissä. Täällä näkee muiden muassa huippumuodikkaita hennonvärisiä linssejä.
Nämä 1990-luvulta tutut jutut ovat nyt kuumaa kamaa!

Entä mikä muu pistää messuilla silmään? Se, että kaikkea löytyy. Väreistä hitti tuntuu olevan vihreä, mutta myös oransseja ja viininpunaisia kehyksiä näkee paljon. Ja oikeastaan joka väriä.
Geometriset kehykset, 1960-luvun avaruusmatkailuvaikutteet ovat myös kova sana.
Ja paljon yhdistellään kehyksissä väripalkkeja ja materiaaleja: metallia ja muovia.
Yksi teema tuntuu puhuttavan messuilla kaikkia: vastuullisuus. Kehyksiä valmistetaan nyt tuotetietojen mukaan esimerkiksi pavuista ja kierrätetystä muovista.
Kyllä alalla myös kierrätetään. Esimerkiksi saksalainen Mykita käyttää kehyksiinsä ruotsalaisen Sandvikenin metallitehtaan tuotteita. Kirveiden ja sahojen ohella ruotsalaisyritys valmistaa nimittäin myös metallia silmälasikehyksiin. Ja mikä hienointa: Mykitan tuotannosta yli jäävä metalli palautetaan Ruotsiin tehtaalle ja siitä tehdään uutta metallia.
Kierrätys kunniaan – paitsi kehysten tyylissä myös materiaaleissa.

Sami Sykkö on muotitoimittaja, juontaja ja LUT-yliopiston työelämäprofessori. Hän on tunnettu tyylin ja kulttuurin asiantuntija, joka oli messuilla SILMO PARISin kutsumana ja raportoimassa Näe ry:lle silmälasimuodin ja teknologian uusimmista trendeistä.