Digitalisaatio, elämyksellisyys, ikääntyvien kasvu sekä terveys- ja hyvinvointiteemat muokkaavat nyt kaupan alaa. Näin trendeillä puhutellaan nykykuluttajaa.
Digi antaa vapauksia
Digitaalisuuden avulla tuote on mahdollista nivoa tiiviisti kiinni kuluttajan arkeen. Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksessa työskentelevä Petteri Repo tutkii uusia tuotteita ja niihin liittyvää kulutuskäyttäytymistä. Hittituotteella on muutamia kriteerejä.
– Hyvä tuote ratkaisee jonkin kuluttajan perustavanlaatuisen ongelman tai toiveen. Sen on myös annettava lisää vapautta, Repo painottaa.
Näkemisen ja silmäterveyden alalla on jo totuttu moniin digiuudistuksiin niin myymälöissä kuin tutkimuksen puolella. Esimerkiksi 3D-tulostetut lasit ja netin erilaiset sovitus- ja näköpalvelut ovat helpottaneet lasien tuotantoa ja tilaamista. Myös markkinointi ja asiakashallinta on sähköistymisen myötä tehostunut. Kohdistaminen tuo hyviä tuloksia. Lisäksi sosiaalinen media toimii monissa optikkoliikkeissä palvelukanavana.
– Kuluttajat haluavat helppokäyttöisiä verkkosovelluksia. He ovat kasvaneet kiinni älypuhelimiin, joten uudistusten haltuun ottaminen käy helposti. Se, jäävätkö sovellukset jatkuvaan käyttöön, riippuu siitä, miten hyvin tuote onnistuu nivoutumaan osaksi kuluttajan arkipäiväistä elämää.
Viihdytä, viihdytä, viihdytä
Nykykulutus on epärationaalista. Se perustuu paljon mielihaluihin, jossa hetki ja tilanne ratkaisevat ostopäätöksen. Yksilökeskeisyys lisääntyy ja siksi henkilökohtaiset tuotteet ja palvelut kiinnostavat. ”Self giving” eli lahjojen itselle antaminen on suosittua varsinkin nuorten keskuudessa. Ostamisen pitääkin olla viihdyttävää selailua.
– Verkkokauppa ei ole pelkästään myyntikanava, vaan myös viihdekanava ja siksi jo pelkkä netissä oleminen on tärkeää, Repo muistuttaa.
Viihdettä ja elämyksellisyyttä odotetaan myös kivijalkamyymälöiltä, joihin asiakas tulee fyysisesti käymään. Tilan ja henkilökunnan avulla myymälät voivat tuottaa lisäarvoa. Esimerkiksi monet yhdistelmämyymäläkonseptit ovat maailmalla suosittuja. Kahvilan ja kaupan yhdistelmäliike houkuttelee asiakkaita sekä ostamaan että viihtymään liikkeessä pidempään.
Suomi ikääntyy – oletko valmis?
Väestö ikääntyy Suomessa nopeammin kuin useimmissa muissa teollisuusmaissa. Tilastokeskuksen mukaan joka viides suomalainen on nyt yli 65-vuotias.
Tämä tarkoittaa terveyspalveluiden kasvavaa kysyntää. Optikolle tullut asiakas haluaa mitä todennäköisemmin myös arvion mahdollisista ajankohtaisista silmäsairauksista, kuten kaihista tai glaukoomasta. Optikoiden kokonaispalvelu korostuu tulevien vuosien aikana entisestään.
On hyvä muistaa, ettei ikääntynyt tarkoita aina vanhaa. Ihmisten toimintakyky on parantunut viime vuosikymmenten aikana merkittävästi, ja suuret ikäluokat ovat entistä terveempiä ja elävät pitkään. Yli 50-vuotiaiden elämäntyyli on erittäin aktiivista. Äidit haluavat pukeutua yhtä ajanhenkisesti kuin tyttärensä, joten tyylivinkit kiinnostavat aivan kaikenikäisiä.
Terveyteen on lupa panostaa
Terveellisten elämäntapojen, liikunnan ja puhtaan ruokavalion voittokulku jatkuu. Kuluttajat kiinnittävät nykyisin huomiota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin – niin fyysiseen kuin psyykkiseen puoleen.
Lama varjostaa nykyisin kaikkea kuluttamista, mutta terveystuotteisiin se ei vaikuta. Esimerkiksi urheiluvaatemarkkinat ovat selvinneet taantumasta hyvin. Hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät ostokset ovat hyväksyttävää kuluttamista. Itsestä on pidettävä huolta – oli
taloudellisesti tiukkaa tai ei.
Markkinoilla ovat nyt suosittuja erilaiset kehon aktiivisuusmittarit. Myös silmien ja näön mittaamiseen tarkoitetut mobiilisovellukset ovat yleistyneet viime vuosien aikana. Sovellukset antavat vapauksia ja helpottavat itsestä huolehtimista, kun kaikkea ei tarvitse tehdä lääkärillä. Samalla ne myös siirtävät vastuuta terveydestä kuluttajien itselleen.