NÄE ry:n uusin Silmälasien käyttö- ja kulutustutkimus on julkaistu. Tuloksien mukaan suomalaiset kulkevat uusissa laseissa, omistavat niitä yleensä kaksi paria ja ostavat optiset tuotteet usein suomalaisesta optikkoliikkeestä.
Näkemisen ja silmäterveyden toimialan teettämässä tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten silmälasienkäyttö- ja kulutustottumuksia. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy, ja se tehtiin henkilökohtaisina haastatteluina 1 080 henkilölle. Kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat mannersuomalaiset kuluttajat. Kysymyksiin vastattiin syyskuun 2016 aikana 89 paikkakunnalla.
Tutkimuspäällikkö Anne Kosonen ja NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast esittelivät tutkimustulokset lehdistölle I love me -messujen avauspäivänä perjantaina 21.10.2016 Messukeskuksen Kokoustamossa.
Silmälasit määrää useimmin optikko
Valtaosa suomalaisista, 70 %, käyttää silmälaseja jossain elämänvaiheessa. Yli 70-vuotiaiden ikäryhmässä laseja käyttävät jo lähes kaikki.
– Jatkuva silmälasien käyttö on vähentynyt, mitä selittää refraktiivisen kirurgian ja kaihileikkausten yleistyminen, Tast mainitsee.
Tutkimuksen mukaan naiset ovat säännöllisempiä silmälasikäyttäjiä kuin miehet. Sukupuolesta riippumatta näönhuollontuotteet ostetaan todennäköisemmin optikolta.
– Viimeisimmät silmälasit on määrännyt useimmiten optikko kuin silmälääkäri. 63 % vastaajista oli mennyt suoraan optikolle ja 29 % suoraan silmälääkärille. Optikolla käyvät useammin nuorimmat silmälasien käyttäjät. Silmälääkärin puoleen taas käännytään usein silmien terveystarkastuksen yhteydessä, Tast kertoo. Tutkimuksesta selvisi, että suomalaiset kulkevat varsin uusissa laseissa. 71 % vastaajista oli hankkinut silmälasinsa alle kaksi vuotta sitten. Vastaajista suurin osa käytti yksiteholinssejä, mutta monitehot ovat ikääntymisen myötä selkeästi nousussa. Työ- ja näyttöpäätelasien käyttö oli vastaajien keskuudessa hälyttävän vähäistä.
Verkkokauppa palvelee piilolinssikäyttäjiä
Vastaajista 85 % oli viimeksi ostanut silmälasinsa kotimaisesta optikkoliikkeestä. Verkkokaupan osuus on edelleen pieni: vain alle prosentti vastaajista oli ostanut viimeisimmät lasinsa verkosta.
Piilolaseja sen sijaan ostetaan verkkokaupasta. Kolmannes vastaajista oli hankkinut piilolaseja joko oman optikkoliikkeen nettisivuilta tai muusta verkkokaupasta. Piilolinsseistä 68 % ja aurinkolaseistakin 44 % ostetaan optikolta.
– Liikkeet ovat rakentaneet hyviä palvelukonsepteja linssitilausten ja terveyspalveluiden ympärille. Kuluttaja voi asioida nykyisin hyvin joustavasti, Tast kehuu.
Jatkuvasti piilolinssejä käyttävien määrä oli tutkimuksen mukaan noussut. Kahden viimeisen vuoden aikana käyttäjien määrä on kasvanut kymmenellä prosenttiyksiköllä 39 prosenttiin.
Tast kuitenkin muistuttaa, että muihin Pohjoismaihin verrattuna suomalaiset käyttävät piilolinssejä vielä vähänlaisesti. Esimerkiksi monitehopiilolinssit ovat ikääntyvän väestön myötä positiivinen haaste koko alalla.
Yhdet eivät riitä – silmälasit ovat asuste
Tutkimuksen mukaan suomalaiset – myös miehet – eivät tyydy yksiin laseihin, vaan hankkivat silmälaseja enemmän. Yhä useammalla vastaajalla oli vähintään kahdet lasit: miehillä keskimäärin 2,01 paria ja naisilla 2,23.
– Suomalaiset omistavat yhä enemmän silmälaseja. Vuonna 2008 neljät tai useammat lasit oli vain viidellä prosentilla, ja nyt 11 prosentilla vastaajista, Tast kertoo.
Luvut kertovat silmälasien asustekäytöstä. Lasit vaihtuvat pukeutumisen mukana ja ovat usein tyylin kulmakivi. Myös juhlissa ja iltapukeutumisessa on tyypillistä suosia silmälaseja ja erilaisia statement-pokia.
Silmälasien hankintaan keskimääräisesti rahamäärä on hieman kasvanut parin viime vuoden aikana. Suomalaisen silmälasit maksoivat keskimäärin 377 euroa mediaanihinnan ollessa 350 euroa.
Ketjuissa tutkimustuloksiin oltiin tyytyväisiä
– Suurin osa suomalaisista käyttää silmälaseja ja väestömme vanhetessa tämä osuus ei tule vähenemään. Tulevaisuudessa onkin tärkeää, että optikkopalveluita pystytään tarjoamaan ympäri Suomen varmistaen näin kaikille suomalaisille parhaan mahdollisen näkemisen elämän eri vaiheissa. Tällä on koko yhteiskunnallemme suuri merkitys mm. sitä kautta, että hyvän näkemisen ansiosta ihmiset pystyvät pidempään asumaan omissa kodeissaan ja pysymään aktiivisesti mukana ympäröivässä maail- massa, sanoo Instru optiikan myyntijohtaja Anu Tola.
– Tämänkin vuoden tutkimus vahvisti, että me suomalaiset olemme silmälasikansaa. On positiivista, että lasihankintoja tehdään ahkerasti: joko ostetaan useampi pari tai laseja vaihdetaan nopeammin kuin ennen. Selkeää potentiaalia on nähtävissä myös muille näkemisen ratkaisuille, esim. piilolaseille ja näönkorjausleikkauksille, pohtii Silmäaseman toimitusjohtaja Pasi Kohmo.
”Olemme rohkeampia kuin ruotsalaiset”
Synsamin stylisti-optikko Eija Känsälä on iloinen suomalaisten rohkeudesta. Naapurimaihin verrattuna valitsemme värikkäitä kehyksiä, usein punaiset.
– Ruotsalaiset ovat klassisia, tanskalaisilla on omaa designia, usein maanläheistä, suomalaiset taas suosivat värejä, Känsälä kiteyttää pohjoismaisia kehyssuuntauksia.
Suomalaiset ovat Känsälän mukaan ilahduttavan rohkeita silmälasihankinnoissaan. Edes nuoret miehet eivät arastele kokeilla ennakkoluulottomasti. Messuilla Känsälä on huomannut, että varsinkin punaiset kehykset kiinnostavat suomalaisia ostajia. Muut maat eivät väristä juuri innostu.
– Punainen piristää kasvoja samalla tapaa kuin huulipuna ja viimeistelee neutraalin asukokonaisuuden.
Koska suomalaiset ovat jo näin myötämielisiä väreille, Känsälä kehottaa surutta olemaan kehysvalinnoissa vieläkin rohkeampi. Alla kauden trendivinkkejä Silmosta:
- 90-luku: sekoitetaan 60–70-lukuihin
- Pyöreähkö alaspäin suuntautuva muoto, suora yläkulma
- Värit: etenkin kylmä sininen ja pikantti vadelma
- Keltakulta, pronssi, kupari
- Minimalismi: ohuet metallisangat ja läpikuultavuus
- Maanläheiset sävyt: ruskea, vihreä, kellertävä