Näkemisen ja silmäterveyden ala käy läpi murrosta, jossa vaikuttavat mm. online-vähittäiskaupan kasvu, älyteknologian kehitys ja asiakasodotusten nousu. Listasimme muutamia alaan vahvasti vaikuttavia tulevaisuuden suuntauksia.
Milleniaalit tärkein tulevaisuuden asiakaskunta
Optikot ovat jo vuosia keskittyneet suuriin ikäluokkiin. Vaikka ikäihmiset ovat suurin kohderyhmä, tulisi asiantuntijoiden mukaan huomio kiinnittää nyt myös milleniaaleihin. Tällä ikäryhmällä tarkoitetaan 1980–1990-luvun puolivälin välillä syntynyttä sukupolvea, joka on kasvanut viestintätekniikan ja somen mukana. Siksi heidän asiakasodotuksensa poikkeavat edellisestä sukupolvesta.
Milleniaalit ovat kokeilunhaluisia diginatiiveja. Heille on tärkeää, että esimerkiksi kaikki tarvittava löytyy optikkoliikkeen nettisivuilta. Muuten hän päätyy todennäköisesti kilpailijalle. Toimitusten odotetaan olevan nopeita, luotettavia ja – ennen kaikkea – ilmaisia. Milleniaalit eivät pelkää muutoksia tai uusia asioita, sillä he ovat oppineet ottamaan nopeasti haltuun esimerkiksi tekniset uutuudet.
Olethan online?
Terveydenhuollonmuutosta pidettiin pitkään alan suurimpana uhkana. Nyt online-myynnissä nähdään samanlaisia skenaarioita. Näkemisen ja silmäterveyden alalla etenkin ajanvarauksia ja tilauksia tehdään paljon mobiililaitteilla, mutta verkossa yleistyvät nopeasti myös sovitus- ja näöntutkimuspalvelut. Erityisesti klikkaa ja nouda -palvelun katsotaan kasvattavan suosiotaan vähittäiskaupassa.
Näkemisen ja silmäterveyden puolella tämä palvelu toteutuu piilolinssimyynnissä, mutta laajentuu lähivuosina todennäköisesti myös
silmälaseihin ja asusteisiin.
Verkkokauppa tarvitsee rinnalleen myös kivijalkaa. Esimerkiksi verkkokauppajätti Amazon avaa nyt ensimmäistä kertaa omia myymälöitään, joista asiakkaat voivat ostaa ja myös hakea tilaamansa ostokset.
Liikkeet vähenevät mutta suurenevat
Ranskalainen linssiyhtiö Essilor osti italialaisia kehyksiä valmistavan Luxottica Groupin vuoden 2017 alussa. Fuusiossa syntyi 46 miljardin euron silmä- ja aurinkolasijättiläinen, joka harjoittaa tukkukaupan lisäksi myös jälleenmyyntiä. Yhdistyvä yhtiö tavoittelee 400–600 euron synergiahyötyjä keskipitkällä aikavälillä.
Asiantuntijat uskovat, että tämä kehityssuunta tulee jatkumaan. Tukkukauppiaiden ja jälleenmyyjien sekoittumista ei tule tapahtumaan ainoastaan isojen organisaatioiden välillä, vaan myös pienten tukkureiden uskotaan avaavan lippulaivamyymälöitä.
Yhteistyötä yli alojen ja rajojen
Asiakkaan etu on kaikille tärkeintä. Perinteisesti tämä on tarkoittanu optikoiden, silmälääkärien ja mahdollisesti myös hammaslääkärien ja kuulontutkijoiden yhteistyötä. Jatkossa myös epätavalliset yhteistyöt yleistyvät. Kumppanuus kannattaa, mikäli ne vauhdittavat palvelua ja parantavat sen laatua. Tärkeintä on, että kumppanit jakavat samat intressit mutta eivät asiakasdemografioita. Näin yritysten välille ei pääse syntymään kilpailuasetelmaa. Jälleenmyyjät tulevatkin jatkossa kilpailemaan erilaisilla sektoreilla, esimerkiksi muodin ja kauneuden puolella. Silmälasivalmistajat yhdistävät voimansa taitelijoiden ja suunnittelijoiden kanssa, ja terveyspuolen asiantuntijat taas perustavat omia silmälasinettikauppoja.
Kilpailijat voivat jatkossa tulla myös kokonaan alan ulkopuolelta. Myös kivijalkamyymälät avaavat ovensa uusille yhteistyömahdollisuuksille – taidenäyttelyille, elintarviketuotteille ja erilaisille tapahtumille.
Moniteho- ja sinivalolinssit myyvät
Pehmeät monitehopiilolinssit ovat kasvukykyisin myyntikategoria tulevina vuosina. Niiden luvut ovat nousseet tasaisesti menneinä lähivuosina ja niiden ennustetaan kiihtyvän.
Myös haitalliselta siniseltä valolta suojaavat sinivalolinssit tulevat nostamaan myyntiosuuttaan. Linssit on tarkoitettu käytettäväksi digilaitteiden katseluun, varsinkin ilta-aikaan. Silmien digitaaliseen väsymiseen ja sen ennalta ehkäisemiseen tullaan jatkossa keskittymään yhä tarkemmin, sillä digilaitteiden käyttö lisääntyy entisestään. Käyttäjiä ovat aikuisten lisäksi myös pienet lapset.
Sinisen valon haitoista puhutaan samaan tapaan kuin auringon säteilystä. Asiantuntijat uskovat sinivalolinssien nousevan jopa aurinkolaseja suositummaksi tuoteryhmäksi.
Pelkkä näöntutkimus ei riitä
Asiakasodotukset tulevat jatkossa nousemaan entisestään. Nykyisin puhutaankin palvelun sijaan myymäläelämyksestä, joka tarkoittaa uudelleen muotoiltua ja monipuolisempaa asiakaspalvelua. Elämyksessä ovat mukana kivijalkamyymälä, teknologia, some ja muut digitaaliset kanavat. Esimerkiksi optikkoliikkeissä pelkkä näöntutkimus ei välttämättä enää riitä, vaan asiakkaille on tarjottava jotain muuta – jotain mieleenpainuvaa. Elämys voi myös helpottaa asiakkaan elämää. Esimerkiksi Yhdysvalloissa toimiva 2020 Onsite Optometry tuo liikkuvan silmäklinikan toimistojen eteen ja asiakkaat voivat käydä tarkastuttamassa näkönsä kätevästi vaikkapa kahvitunnilla.
Somen merkitys markkinoinnissa kasvaa
Kuluttajien mukaan 90 % videoista vaikuttaa ostopäätökseen. Visuaalisuus ja liikkuva kuva ovat vuoden 2017 tärkeimpiä megatrendejä, eikä loppua näy. Yritysten kommunikaation oletetaan olevan visuaalista, ainakin hyvin kuvitettua ja elävää. Livestriimauksen uskotaan lisääntyvän jatkossa, sillä se on yrityksille kustannustehokasta.
Somekanavista Facebook jatkaa voittokulkuaan. Facebook tavoittaa sekä kuluttajat että yrityspäättäjät vaivattomasti ja kustannustehokkaasti. Kanava tuo palveluunsa koko ajan enemmän mahdollisuuksia entistä laajempaan kaupankäyntiin ja luo näin yrityksille mahdollisuuden rakentaa uutta liiketoimintaa.
Näkemisen ja silmäterveyden alalla tehdään paljon kohdennettua Facebook- ja Googlemainontaa ympäri maailman. Markkinoinnista saatu data on tärkeää, sillä se auttaa kohdentamaan ja personoimaan mainontaa entistä tarkemmin, oikeille kohderyhmille.
Teknologia ei pelota
Terveysmittarit, unisensorit, autot, jääkaapit, imurit, vessanpönttö – ja kenties silmälasit. Kaikki nämä ovat kohta osa samaa verkkoa, ns. esineiden internetiä. Teknologia, sensorit ja tietokoneet tulevat yhä enemmän vaatteisiin, iholle ja jopa kudoksiin ihon alle.
Myös kokemuksista tulee virtuaalitodellisuuden (VR) myötä älykkäämpiä. Kiinalaisen verkkokauppayritys Alibaban Buy+ -sovelluksella asiakkaat voivat VR-lasien avulla siirtyä shoppailemaan ostoskeskukseen. Katseella asiakas voi tarkastella tuotteen tietoja ja siirtää niitä ostoskoriin. Kiina tulee olemaan VR-teknologian suurkehittäjä tulevaisuudessa.
Asiantuntijoiden mukaan asenteet päälle puettavaa teknologiaa kohtaan ovat murroksessa ja lyömässä itseään läpi. Teknologiaan suhtaudutaan enemmän ja enemmän kiinnostuneesti. Myös optikon työssä puettavasta tekniikasta uskotaan tulevan tärkeä työväline.
Lähteet:
Planet Retail Report, eyecarebusiness.com