Pitkään vireillä olleet Kanta-arkistoon liittymisen valmistelumme alkoivat olla valmiit. Pro Media Datan tekemät ohjelmistomuutokset oli hyväksytty Kelassa ja toimivuus varmistettu. Suuri henkinen askel, liittymishakemus potilastiedon arkistoon, oli tekemättä vielä.
Liittymishakemusta varten on hakeuduttava Kanta.fi -sivuston ammattilaisosioon. Perjantaina iltapäivällä ensimmäisen kerran yrittäessäni sivusto oli todella hidas. Ekstranetin kirjautuminen Katso-tunnisteilla vielä onnistui jokseenkin kohtuuajassa, mutta iltapäivän kuluessa muut ohjelman sivut eivät latautuneet alkuunkaan, joten liittymishakemuksen teko siirtyi iltaan. Virka-ajan ulkopuolella, perjantai-iltana, sivut napsahtelivat sujuvasti auki, ja hakemusta päästiin tekemään.
Kun on kirjautunut Katso-tunnuksilla sivustolle, sivun yläpalkissa olevista vaihtoehdoista valitaan ”liittymishakemus potilastiedon arkistoon” ja meidän yrityksemme tapauksessa ”pääliittyjämalli”. Tämän jälkeen aukeaa näkymä palveluntuottajayksikön – meidän tapauksessamme Keskusoptiikka Hyvinkää Oy:n – tietoihin.
Tässä kohtaa kannattaa klikata omaa yritystä koskeva sivu auki ja tarkastaa kaikki tallennetut tiedot. Meillä päivitystä vaati sähköpostiosoite, joka kesäisen nimenmuutoksen jäljiltä oli virheellinen. Mikäli yrityksissä on ollut e-resepti käytössä, yhteystiedot ovat todennäköisesti pääpiirteittäin oikein.
Ja sitten itse asiaan…
Etene hakemussivuilla sivu kerrallaan. Tässä pari omaa vinkkiäni jouhevaan etenemiseen:
- Muista lisätä arkistonhoitajan yhteystiedot; hän vastaa rekisterinpitämisestä ja omaa laajemmat käyttöoikeuden potilastiedon arkistoon.
- Käyttöönottokokeen päivämäärä kannattaa kirjata jo tässä vaiheessa, vaikkei olisi varma ajankohdasta. Käyttöönottokokeen todellisen päivän voi vaihtaa.
Kun kaikki sivut oli täytetty ja tiedot tarkistettu, sai hakemuksen tulostaa. Allekirjoitin Keskusoptiikka Hyvinkään hakemuksen liittyä Kanta -potilastiedon arkistoon ja lähetin sen postitse Jyväskylään. Aikaa liittymishakemuksen tekoon meni virka-ajan ulkopuolella viitisentoista minuuttia. Maanantaina postitettu hakemus hyväksyttiin sähköpostitse jo seuraavana torstaina. Ei ollut nääs ruuhkaa.
Onnistuiko? Sen kertoo käyttöönottokoe
Käyttöönottokokeen meillä teki yksi vastaanottavista lääkäreistämme; kirjautumiseen tarvitaan lääkärin sote-kortti PIN-koodeineen.
Sovittuna koepäivänä tehtiin silmälääkäritestipotilaalle ajanvaraus sekä luotiin potilaskortti diagnooseineen ja hoitosuunnitelmineen. Henkilötiedot testiä varten saa Kelasta. Tiedot vietiin myymälän lääkäriohjelmasta potilastiedon arkistoon, sieltä haettiin aiempia tutkimustietoja ja lisättiin sekä poistettiin suostumuksia ja kieltoja.
Käyttöönottokokeessa myös arkistonhoitaja kirjautuu omalla ammattikortillaan erikseen Kantaan ja testaa arkistonhoitajanäkymää sekä tekee pyydetyt testimuutokset tallennettuihin tietoihin.
Arkistonhoitajan vastuullinen rooli oikeuttaa ongelmatapauksissa tarkistamaan tallennettujen tietojen oikeellisuuden ja tarvittaessa tekemään korjauksia. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kaikista potilastietohauista jää jälki. Vain hoitosuhde ja perusteltavissa oleva tarve oikeuttaa tarkastelemaan asiakkaan aiempia tutkimustietoja.
Kunhan Kela testaa omia ohjelmiaan ja optikkoliikkeistä saadaan lisää liittyjiä, käyttöönottokoe voidaan supistaa ehkä vain tekniseksi testaukseksi tai jopa pelkäksi Kantavalmiuden ilmoittamiseksi.
Nyt on siis meidän osaltamme hakemus tehty ja hyväksytty, ja voimme toviksi rauhoittua joulun äärelle.