Optisen alan vähittäiskauppa kävi hyvin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Erikoislinssien suosion nousu ja kaksi yhden hinnalla -tarjousten väheneminen kasvattivat tuotteiden keskihintaa, joka näkyi koko kvartaalin hyvässä tuloksessa. Pitkään kasvussa ollutta toimialaa vauhditti myös edelleen hyvin sujunut laatuaurinkolasien kauppa.
Optisen alan vähittäiskaupan kokonaisliikevaihto vuoden ensimmäisellä kvartaalilla oli 87,7 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 4,8 prosenttia. ”Pääsiäisen ajoittuminen huhtikuulle lisäsi ensimmäisen kvartaalin aktiivisia kauppapäiviä, joka osaltaan selittää kasvua”, huomauttaa Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast. Kaupan todellinen kasvu jäi siis todellisuudessa jonkin verran pienemmäksi, joka tulee näkymään vuoden alkupuoliskoa tarkastellessa.
Suurin osa myynnistä syntyy silmälasien kaupasta. Niitä myytiin tammi-maaliskuussa 303 000 paria yli 71 miljoonalla eurolla.
”Kuluttajat ovat löytäneet erilaiset erikoislinssit – esimerkiksi lähikatselua tukevat tai muut tietynlaiseen työskentelyyn sopivat linssit; niiden osuus on edellisvuodesta tuplaantunut”, kertoo NÄE ry:n Tast.
”Erikoislinssejä määrätään yhä enemmän likitaittoisuuden ongelmiin, joita voidaan tehokkaasti hoitaa optiikalla. Likitaittoisuuteen liittyy kasvanut silmäsairauksien kehittymisen riski. Yleistyvä ongelma johtuu mm. lisääntyneestä lähityöstä ja -katselusta, joka koskee nykyään yhä nuorempia väestöryhmiä”, Tast kertoo.
Silmälasien keskihinta nousi viisi prosenttia 272 euroon. Yksitehosilmälasien hinta nousi lähes kuusi prosenttia 180 euroon. Moniteholasien keskihinta pysyi samana, lähes 400 eurossa.
”Erityisesti silmälasikehysten keskihinnassa näkyy voimakasta nousua. Se kertoo kaksi yhden hinnalla -tyyppisten tarjouskauppojen vähenemisestä viime vuoteen verraten”, tulkitsee Panu Tast.
Aurinkolasikaupan erinomainen vire jatkuu jo toista vuotta. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä niiden kaupan liikevaihto kasvoi edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verraten lähes 12 prosenttia 3,6 miljoonaan euroon. Myös keskihinta nousi yli 10 prosenttia. Niinikään piilolinssien kaupassa oli kasvua, volyymilla mitaten jopa yli 10 prosenttia. Piilolinssejä myytiin lähes seitsemällä miljoonalla eurolla.
”Kaksinumeroisiin kasvulukuihin täytyy olla todella tyytyväinen”, toteaa Synsam Group Finlandin toimitusjohtaja Vesa Mars.
”Kasvun taustalla on ennen kaikkea kuluttajien halu panostaa entistä enemmän muodikkaiden ja laadukkaiden aurinkolasien käyttöön. Samoin monitehosilmälasien käyttäjät valitsevat entistä useammin aurinkolasit omilla vahvuuksillaan”, jatkaa Mars.
”Piilolinssien käyttö on Suomessa perinteisesti vähäistä verrattuna muihin pohjoismaihin ja on ilahduttavaa, että piilolinssimarkkinassakin tapahtuu näin merkittävää kasvua. Se on tuoteryhmä, jossa on paljon potentiaalia niin liiketoiminnan kasvun kuin kuluttajien elämää helpottavien ratkaisujen tarjoamisen kannalta”, Mars toteaa.
Lisätiedot:
Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry, p. 040 5422 227, panu.tast@naery.fi
Vesa Mars, toimitusjohtaja, Synsam Group Finland, 050 447 7681, vesa.mars@synsam.fi
Optisen alan vähittäiskaupan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön. Yksityisten silmäterveyspalveluiden markkinaa koskeva arvio perustuu Kelan, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja NÄE ry:n tietoihin.