SILMO Paris 2024 – Silmäys optisen alan teknologiaan ja kehitykseen

SILMO Paris 2024 keräsi syyskuussa yhteen optisen alan asiantuntijat esitellen innovaatioita ja tulevaisuuden trendejä. Tapahtumassa painotettiin vastuullisuutta, uutta teknologiaa ja alan kehitystä, erityisesti kierrätysmateriaalien ja tekoälyn hyödyntämisessä.  

Syyskuussa (20.–23.9.2024) Pariisin Villepintessä järjestetyillä SILMO Paris -messuilla vastuullisuusteema nousi esiin monen brändin kohdalla, kun ne esittelivät ympäristölle ystävällisempiä materiaaleja ja vähemmän hukkaa tuottavia tuotantomenetelmiä.  

”Messuilla oli esillä runsas tarjonta kierrätysmateriaaleja, biopohjaisia materiaaleja ja 3D-printtausta. 3D-materiaalissa oli myös kehittyneempiä materiaaleja, joita pystyy muotoilemaan paremmin kuin aikaisempia,” sanoo NÄE ry:n puheenjohtaja Henri Vuorinen

SILMO Nextin ”Futurology”-tila tarjosi syvällisen katsauksen optisen alan tulevaisuuteen. Tämä useisiin erillisiin vyöhykkeisiin jaettu tila esitteli teknologisia innovaatioita, räätälöityjä ratkaisuja sekä lisätyn ja virtuaalitodellisuuden kokemuksia. Vierailijat saivat konkreettisen käsityksen tämän alan tulevista muutoksista huomisen myymälästä verkkoon liitettyihin tuotteisiin. Jokainen vyöhyke tarjosi ainutlaatuisen ja opettavaisen kokemuksen, joka havainnollisti alan mahdollisia tulevaisuuksia ja optisen teollisuuden uusia mahdollisuuksia. 

”Tekoälyä näkyi monessa paikassa. Kehyksiin oli yhdistetty kuulemisen apuvälineitä, kameroita ja kuulokkeita. Diagnostiikkalaitteissa AI oli entistä enemmän läsnä”, kertoo Vuorinen. 

Esimerkiksi EssilorLuxottican ”Ray-Ban Meta with IA” -älylaseja oli mahdollista kokeilla Futurology-alueella. Älylasit muun muassa mahdollistavat erilaisten arjen hetkien tallentamisen ja digitaalisen sisällön kuluttamisen samalla tarjoten näönkorjausta ja suojaa Ray-Banin ikoniseen tyyliin. 

Ray-Ban Meta oli myös yksi SILMO d’Or 2024 -voittajista innovaatiokategoriassa (Technological innovation in eyewear – Connected products). 

”Toivoisin jokaisen alan ammattilaisen itse kokeilevan älylaseja ja miettivän, mitä kaikkea uutta tuotemaailmaamme on tulossa. On selvää, että uutta teknologiaa sisällään pitävät tuotteet haastavat myös optikkoliikkeiden osaamista. Pelkkä optinen osaaminen ei jatkossa enää riitä, vaan lisäksi tarvitaan tietotekniikka- ja alustaosaamista”, sanoo NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast. 

3D – vastaus kestävän tuotannon tarpeeseen ja räätälöityihin ratkaisuihin 

Perinteisiin menetelmiin, kuten ruiskuvaluun, verrattuna 3D-mallintaminen tarjoaa vapautta tuotteiden suunnitteluun. Sen avulla voidaan mallintaa muotoja, kuvioita ja tekstuureja, joita aikaisemmin oli mahdotonta tai kohtuuttoman kallista testata.  

3D-tulostuksen avulla voidaan optimoida materiaalin käyttöä valmistusprosessissa, vähentää varastohävikkiä sekä parantaa toimitusketjun prosesseja. Esimerkiksi GENERA tarjoaa laitteet, joilla kehykset saadaan valmistettua optikkoliikkeessä jopa viidessä tunnissa. Näin on mahdollista edistää kestävämpää tuotantoprosessia ja vähentää toimitusketjun päästöjä. Suunnittelu tapahtuu joko täysin asiakkaan toimesta tai yrityksen tarjoaman sovelluksen avulla.  

”Vielä on silti melko pitkä matka siihen, että kehystuotanto laajasti siirtyisi keskitetyistä tuotantolaitoksista optikkoliikkeisiin. Yksittäisille toimijoille myymälässä tapahtuva 3D-tulostaminen saattaa toki pian Suomessakin olla yksi keino erottautua markkinoilla”, Tast sanoo. 


3D-tulostus avaa loputtomasti mahdollisuuksia. Esimerkiksi Materialisen Eyewear Fitting Suite vie yksilöllistämisen askeleen pidemmälle, tarjoten aidosti ainutlaatuisen asiakaskokemuksen. Se tekee anatomisesti tarkan skannauksen, mikä mahdollistaa kehysten mitoituksen ja muokkaamisen asiakkaan piirteiden tai mieltymysten mukaan. 

”Nyt tällä teknologialla tehdään mitoitusta vain myymäläympäristössä, mutta on selvää, että se on helposti valjastettavissa myös verkkokaupan tueksi ja linssien mitoituksen työvälineeksi, toteaa Tast. 

Optical Design Contest -kilpailu 

SILMO Paris tukee tulevaisuuden lahjakkuuksia Optical Design Contest -kilpailun kautta. Kolmatta kertaa järjestetty kilpailu keskittyi silmälasien lisävarusteisiin, jotka tarjoavat uusia toimintoja ja käyttötarkoituksia. Vuoden 2024 voittaja, DISTROAL, Thomas DENEUFBOURG & Adrien GALLOIS – École de Design Nantes Atlantique suunnittelemat silmälasit tukevat erityistarpeita, kuten autismikirjon häiriöitä ja ahdistuneisuushäiriöitä. Voittajat kertovat tuotteensa pyrkivän vastaamaan haasteisiin, jotka liittyvät yliherkkyyteen valolle ja äänille äkillisissä ympäristön muutoksissa. Lasit on suunniteltu vähentämään ahdistus- ja paniikkikohtauksia eivätkä ole pelkästään näköapuvälineitä, vaan myös tuki mielen ja emotionaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi. 

SILMO Responsible Company Prize 2024  

SILMO Responsible Company Prize 2024 palkitsi yrityksiä niiden sitoutumisesta sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen. Voittajat, SKANS ja VANNI, osoittavat esimerkillistä toimintaa optisella alalla. SKANSin minimalistinen lähestymistapa tähtää silmälasien kulutuksen hidastamiseen, kun taas VANNI on ensimmäinen italialainen yritys, joka on tullut ”Società Benefit” -yhtiöksi eli se on osoittanut kykynsä seurata sosiaalista ja ympäristöllistä suorituskykyään. 

SILMO Paris – summa summarum 

SILMO Paris 2024 toi esiin innovatiivisia ratkaisuja ja vastuullista liiketoimintaa optisella alalla. Tapahtuma todisti, että alan tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia, kun yhdistetään uudet teknologiat, vastuullisuus ja luovuus. Optisen alan toiminta ei ole tulevaisuudessa vain käytännöllistä, vaan myös sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävää.