3 x tulevaisuuden ostokset

Futuristi Elina Hiltunen hahmottelee uutuuskirjassaan Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa (Docendo, 2017) kuvaa kuluttamisesta ja sen tulevaisuudesta. Näitä kuluttaja klikkaa ostoskoriinsa nyt ja jatkossa.

1. Aurinkolasit lemmikille

Lemmikkibisnes on muuttunut radikaalisti. Kun vuosikymmen sitten koiralle riittivät koppi, hihna ja perheen ruuantähteet, nykykoiranomistaja pukee koiransa sadeasuihin ja talvipalttoisiin, rasvaa tassut, syöttää raakaravintoa, aktivoi älyleluilla ja hemmottelee hieronnassa ja kauneuspalveluissa.

Arvioiden mukaan pelkästään koirabisneksen suuruus on Suomessa yli puoli miljardia euroa. Maailmalla lemmikeille kohdennettu tarjonta on omaa luokkaansa. Yhdysvalloissa jopa koteja suunnitellaan koirien ehdoilla. Koirille myydään aurinkolaseja ja peruukkeja sekä kalliita brändättyjä vaatteita. Hiltunen ennustaa etenkin digitaalisuuden kytkeytyvän yhä vahvemmin lemmikkeihin tulevaisuudessa.

2. Pelejä ja seikkailuja aikuisille

Virallisuus on vierimässä romukoppaan. Jopa bisnesmaailmassa pukeudutaan kravattien sijaan esimerkiksi huppariin. Rentous ja kokeileminen ovat päivän sanoja.

Nuoruuden trendi näkyy leikkimisenä, seikkailuina ja kesäleireinä, jotka ovat erittäin suosittuja aikuisten keskuudessa. Yhdysvalloissa järjestetään jopa yön yli kestäviä ”adults-only-sleepover adventure” -retkiä, jotka tuovat mieleen lapsuuden yökyläilyt. Suomessa trendi näkyy esimerkiksi pakohuonepelaamisen ja värityskirjojen suosiossa. Helsingin

Teurastamolla järjestetty Kansainvälinen tyynysota sai sadat aikuiset tarttuman tyynyihin ja pukeutumaan julkisesti pyjamaan.

3. Itse tuunattu Mustangi

Tuotteiden ja palveluiden personointi ja kustomointi ovat tätä päivää. Big datan analysointi, 3D-tulostus ja teknologian kehittyminen ovat tuoneet työkaluja hyvinkin persoonallisten tuotteiden luomiseen. Esimerkiksi Amazon osaa ehdottaa kirjoja, joita kuluttaja todennäköisesti kaipaa. Netflix taas ilmoittaa käyttäjälleen uusista elokuvista ja sarjoista, joiden sisällöt todennäköisesti kiinnostavat.

Sama kehitys koskee tuotteita. Esim. McDonald’s-ravintoloissa voi kustomoida oman burgerinsa ja salaattinsa kosketusnäytöltä, ja Fordin nettisivuilla voi räätälöidä itselleen sopivan Mustangin pieniä yksityiskohtia myöten. Adidaksen sivuilla voi suunnitella tyyliin sopivat lenkkarit, ja Myfaceonfigure.com-sivustolla voi tilata jopa action-nuken, joka muistuttaa tilaajaansa. Personointi tulee Hiltusen mukaan yleistymään tulevaisuudessa entistä enemmän.