Optisen alan vähittäiskauppa kasvoi yli neljä prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Hyvään myyntiin vaikutti mm. kehittyneempien linssiratkaisujen myynnin kasvu, joka nosti silmälasien keskihintaa. Myös loppuvuoden odotukset ovat toimialalla positiiviset. Hyvinvoiva optikkoliikeverkosto luo vankan pohjan koko väestön silmäterveydenhuollon tehostamiselle ja parantamiselle.
Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi 4,1 prosenttia lähes 171 miljoonaan euroon vuoden alkupuoliskolla. Toista kvartaalia tarkastellen kasvuvauhti hidastui hieman: kauppa kasvoi 3,3 prosenttia yli 83 miljoonaan euroon.
Lähes 83 prosenttia alan liikevaihdosta syntyi silmälasilinssien ja -kehysten kaupasta, jonka liikevaihto kasvoi koko alkuvuotta tarkastellen yli viisi prosenttia yli 128 miljoonaan euroon.
Silmälasien kaupan liikevaihto kasvoi toisellakin kvartaalilla hyvin – 4,6 prosenttia – mutta volyymilla mitaten kauppa supistui. ”Kehittyneempien linssiratkaisujen suosio on kasvanut selvästi ja kahdet yhden hinnalla -tyyppisten tarjousten vetovoima hiipunut”, selventää kehitystä Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.
Kuluttajat ostivat arvokkaampia laseja
Kaikentyyppisten silmälasien keskihinta nousi alkuvuonna. Eniten kasvoi yksitehosilmälasien keskihinta – toisella vuosineljänneksellä yhdeksän prosenttia 182 euroon. Moniteholasien keskihinta kasvoi sekin lähes viisi prosenttia 391 euroon.
”Erityisen hyvä liikevaihdon kasvu nähtiin muissa kuin luokitelluissa yksiteho-, moniteho- ja rajallisen 2/3-tehon omaavissa silmälaseissa, eli muun muassa lasten ja nuorten aikuisten lähinäköä tukevissa silmälaseissa ja laajemman näköalueen omaavissa syväterävissä lukulaseissa”, kertoo NÄE ry:n Tast.
Aurinkolasien kaupan kasvu sen sijaan oli maltillista viime vuoden kirkkaiden kelien siivittämän ennätyskasvun jälkeen. Volyymilla mitaten kauppa kasvoi kuitenkin reippaasti etenkin huhti-kesäkuussa, lähes kuusi prosenttia. Vuoden alkupuoliskolla laatuaurinkolaseja myytiin 208 000 paria.
Piilolinssien kaupan liikevaihto oli alkuvuonna runsaan prosentin kasvussa, ja määrissä mitaten kasvua oli lähes kuusi prosenttia. Piilolinssien käyttökustannukset säilyivät ennallaan.
Alan ketjuuntuminen jatkuu
Markkinaosuusmuutoksissa voittajia olivat Silmäasema, jonka osuus kasvoi 1,3 prosenttiyksikköä 29,1 prosenttiin ja Synsam, jonka osuus kasvoi +0,1% prosenttiyksikköä 5,3 prosenttiin. Ykköspaikkaa pitää edelleen Instru Optiikka 37 prosentin markkinaosuudellaan.
Ketjujen ulkopuolisten optikkoliikkeiden sekä online-toimijoiden markkinaosuus kasvoi hieman. Kasvua selittävät muutokset ketjurakenteissa. Optisen alan ketjujen yhteenlaskettu osuus kokonaismarkkinasta kasvoi edelleen.
Näkymät positiivisia
Barometrin mukaan kasvua odotetaan loppuvuodeksi erityisesti monitehosilmälasien myynnissä, ja kaiken kaikkiaan toimialan odotukset ovat varsin myönteisiä.
”Kasvavalla optisella kaupalla on kokoaan suurempi merkitys suomalaisten hyvälle näkemiselle ja silmäterveydelle”, sanoo Silmäaseman toimitusjohtaja Jussi Salminen.
”Yhä useammin optikkoliike on palveluketjun alkupää, jossa jo aikaisessa vaiheessa voidaan tunnistaa varhaisia ja piileviä merkkejä silmäterveyden ongelmista. Kehittyvä diagnostiikkaosaaminen ja -teknologia, tarjottavien näöntutkimuspalveluiden monipuolistuminen sekä digitalisaatio mahdollistavat oikea-aikaisten ja ennakoivien palvelupolkujen tarjoamisen asiakkaille, jotka haluavat nähdä mahdollisimman hyvin läpi elämän”, Salminen summaa.
Lisätietoja:
Jussi Salminen, toimitusjohtaja, Silmäasema Oy, p. 040 8345818, jussi.m.salminen@silmaasema.fi
Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry, p. 040 5422 227, panu.tast@naery.fi
Katso koko aineisto täältä: NÄE ry Toimialakatsaus Q2 2019