Palaako kehystuotanto optikkoliikkeeseen?

Pariisin SILMO-messuilla esiteltiin viime syksynä kehysten 3D-tulostin, joita myydään suoraan optikkoliikkeille. 3D-printattuja kehyksiä tuottavat jo monet yritykset, mutta itse tuotantovälineen myyminen tarkoittaa, että pienissäkin liikkeissä voidaan taas valmistaa yksittäisiä kehyksiä asiakkaan mieltymysten mukaan. Se tarkoittaa uniikkeja tuotteita, materiaalin tehokasta käyttöä ja pieneneviä varastoja.

3D-printterit kuulostivat futuristisilta vielä joitain vuosia sitten, mutta kuten kaikilla teknologian innovaatioilla on niiden yleistyessä tapana, ovat tavaroita ja tuotteita tulostavat kotilaitteetkin tulleet joillekin jo osaksi arkea. Ne ovat yleistyneet varsinkin yrityksissä ja oppilaitoksissa, joissa niitä hyödynnetään mm. prototyyppien valmistuksessa, ja kotikoneitakin myydään vain muutamilla satasilla.

Optisella alalla on jo monia yrityksiä, jotka valmistavat kehyksiä 3D-printterillä – etuina on mm. varastojen hallittavuus, monimutkaisten yksityiskohtien valmistuksen helpottuminen ja laaja värivalikoima.

Esimerkiksi tanskalaisen Monoqoolin 3D-printattuja kehyksiä myydään jo monissa maissa. Ultrakevyissä silmälaseissa ei käytetä lainkaan ruuveja, joka parantaa mm. tuotteen kestävyyttä, kierrätettävyyttä ja käyttömukavuutta.

Belgialainen Hoet taas 3D-tulostaa titaanikehyksiä, joiden muodot ja ornamentit olisivat hyvin haastavia tai mahdottomia valmistaa metallista perinteisin menetelmin.

Tuotteet vasta tilauksesta

Muotikaupan puolella on spekuloitu, voisiko varastoista luopua kokonaan – tilaako asiakas jatkossa verkkokaupasta tuotteen, jonka hän räätälöi tilausta tehdessään juuri itselleen ja valitsee värin vaikkapa tuhansienkin sävyjen värikartasta? Vaatteita valmistettaisiin vain tilauksesta – aivan kuten ennen teollista vallankumousta ja valmistuotteiden yleistymistä.

Isojen varastojen pito ja kuluttajan seuraavan mahdollisen mielihalun arvailu – siis perinteinen sisäänostotoiminta – tuntuukin tässä valossa järjettömältä. Miksi ostaa sisään suuri määrä tuotteita ja yrittää sitten päästä niistä eroon, jos ne voisi helposti valmistaa vasta tilauksesta?

3D-printteri on kompakti laite, joka mahtuu jo kotiin tai pieneenkin liikkeeseen tai toimistoon. Kuva iStock Photo.

Tehokasta materiaalikäyttöä

Kuluttajille myytävien tuotteiden 3D-tulostamisessa yhdistyykin ainakin kaksi tämän hetken kuluttajakäyttäytymisen megatrendiä: ympäristöystävällisyys, kun voidaan välttää turhaa tuotantoa ja hukkamateriaalia; sekä individualismi, joka ilmenee kuluttajien haluna korostaa omaa persoonaa ja valintoja ainutlaatuisiksi räätälöidyillä tuotteilla. Tiivistyvissä kaupungeissa myös liikkeiden yhteydessä oleva varastotila voi olla kortilla tai hyvin kallista.

Asiakkaalle optikkoliikkeessä tulostetut kehykset ovat juuri itselle kustomoidut, ja kuitenkin ne voi saada nopeasti ja verraten edullisesti. Yrityksellä taas on tarjota laajaa valikoimaa pienestäkin kivijalkaliikkeestä, jolloin pikkuliikkeen valinnanvara tulee kilpailukykyiseksi jopa isonkin verkkokaupan kanssa. Kaikkea ei tarvitse olla valmiina tiskin takana, vaan halutun tuotteen voi tilauksesta itse valmistaa asiakkaalle.

Mitä tahansa ei voi 3D-tulostimella toki printata, vaan esimerkiksi SILMOssa esitellyn 3D-printteriä sekä 3D-printattuja kehyksiä myyvän italialaisen IMPRESS3D eyewearin tuotevalikoima muodostuu selluloosa-asetaattisista perusmalleista, joita voidaan asiakkaan toiveiden ja mieltymysten mukaan tuunata ja säätää.

3D-printtaus mahdollistaa mm. pitsimäiset muodot, jotka perinteisin menetelmin ovat työläitä ja kalliita toteuttaa, ja joiden rikkoutumisen riski jo valmistuvaiheessa on suuri. Kuva iStock Photo.

IMPRESS3D eyewearin kehyksen mittasuhteet ja kaltevuudet tehdään räätälöidysti kunkin asiakkaan tarpeisiin henkilön pään- ja kasvonmuotojen mukaan, optikon tekemään 3D-skannaukseen perustuen. Asiakas saa valita mm. värin ja kiiltävyyden, ja kehykseen voi saada myös vaikkapa oman nimensä tai muun tekstin. Kehys valmistuu liikkeessä 3-7 tunnissa.

Laitteen yleistyminen tai saatavuus edes kourallisessa optikkoliikkeitä olisi 2020-lukulainen versio optikkoliikkeen paluusta juurilleen – yksittäistä asiakasta artesaanityyliin palvelevaksi, myös kehysten osalta.