NÄE ry:n tavoitteena on maailman paras näönhuolto. Ajamme aktiivisesti jäsentemme etuja ja teemme tunnetuksi alan mahdollisuuksia ratkoa tämän hetken suurimpia terveydenhuollon ongelmia. Olemme sitoutuneet kaikessa toiminnassamme hyvän ja avoimen edunvalvontatavan periaatteisiin. Kuulumme EU:n edunvalvojarekisteriin, jonka tarkoituksena on lisätä edunvalvonnan läpinäkyvyyttä. Myös kotimaan edunvalvonnassa noudatamme samoja avoimuuden ja hyvän edunvalvontatavan periaatteita.
Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n antamat lausunnot
Lausunto Kela-korvausten parannuksista ja laajennuksista
NÄE ry pitää Kela-korvausjärjestelmän kehittämistä kannatettavana, erityisesti suoravastaanottotoiminnan laajentamista muille terveydenhuollon ammattihenkilöille, mikä parantaa hoidon saatavuutta.
NÄE ry suhtautuu silmätautien erikoislääkärien palkkiokorotukseen varauksella. Esitetyllä tavalla se tulee jättää tekemättä, sillä se voisi siirtää erikoislääkäreitä yksityissektorille, vaikeuttaen julkisen hoidon saatavuutta.
NÄE ry painottaa, että paremman hoidon saavutettavuuden ja korvausjärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi tulisi samalla aikataululla toimeenpanna hallituksen viime kevään kehysriihen päätös ammattihenkilöasetuksen 16 §:n poistamisesta.
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta
NÄE ry kannattaa muutosta, joka helpottaa yksityisten ammatinharjoittajien ja yhden henkilön yritysten toiminnan aloittamista heti rekisteröintihakemuksen jättämisestä. Muutoksen tulisi koskea myös jo rekisteröityneitä toimijoita. Lisäksi NÄE ry ehdottaa, että lupaviranomaiset käsittelisivät etusijalla hakemukset, jotka vaativat rekisteröintipäätöstä ennen toiminnan aloittamista.
Esitys julkisten toimijoiden rekisteröintien lykkäämisestä kahdella vuodella on perusteltu, mutta julkisen sektorin rekisteröinnin maksuttomuus vuoteen 2030 asti ei ole hyväksyttävä kustannusten epätasaisen jakautumisen vuoksi.
NÄE ry toivoo lupaviranomaisten kehittävän toimintaansa, jotta rekisteröintikäsittelyjen ajat lyhenisivät ja tulkinnat yhdenmukaistuisivat. Rekisteröintihakemusten käsittelyä tulisi myös priorisoida siten, että jo rekisteröityneiden toimijoiden muutokset käsiteltäisiin nopeammin kuin uusien toimijoiden ensimmäiset hakemukset. Esitys tulisi saattaa voimaan mahdollisimman pian, viimeistään 1.1.2025, ja sääntelyä tulisi kehittää normien purkamisen näkökulmasta.
Lausunto hallituksen esityksestä laiksi sairausvakuutuslain 2 ja 3 luvun muuttamisesta
NÄE ry kannattaa hallituksen tavoitetta parantaa perusterveydenhuollon saatavuutta ja purkaa hoitojonoja, mutta nykyinen esitys ei ole aidosti uusi Kela-korvausmalli. Aidon uuden mallin valmistelu on tarpeen.
NÄE ry:n lausunto korostaa nykyisen Kela-korvausmallin riittämättömyyttä, portinvartijan roolin ongelmia, diagnostiikkapalveluiden korvattavuuden palauttamisen tarpeellisuutta, ja esittää, että STM ottaa alusta alkaen uuden korvausmallin suunnitteluun mukaan kaikki sidosryhmät; myös yksityiset- ja silmäterveydenhuollon toimijat.
Lausunto Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksesta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä
NÄE ry:n lausunto tukee määritelmien selkeyttämistä asetuksessa, mikä parantaa tulkintaa. Terveydenhuollon käyttöoikeudet sosiaalihuollon asiakastietoihin ovat tarkoituksenmukaiset, mutta sosiaalihuollon pykälän 19 § perustelutekstissä tulisi näkyä yksityissektorin tarve tietojen siirtoon. Luovutuslupa ja sen kohdentaminen ovat selkeästi muotoiltuja, mutta asiakkaille todennäköisesti edelleen vaikeasti ymmärrettäviä. Ehdotettu luovutuslupien kohdentaminen vastaa toiminnan tarpeita ja on teknisesti toteutettavissa asiakas- ja potilastietojärjestelmissä.
Lausunto THL:N päätösluonnoksesta terveydenhuollon hoitoilmoitustietojen tiedonantovelvollisuuden laajentamisesta
Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry tukee palvelujärjestelmän kehittämistä ja läpinäkyvyyden lisäämistä. Näe ry korostavat tarvetta koordinoidulle tiedonkeruulle ja automaatiolle, erityisesti hyödyntäen Kanta-järjestelmää. Lausunnossa tuodaan esiin huoli investointikustannuksista niille, joilla ei ole hoitoilmoitustoimintoa järjestelmissään. Aikataulua siirtyä tiedontoimituspalvelun käyttäjäksi pidetään epärealistisena, ja ehdotetaan Hilmo-raportoinnin korvaamista suoraan Kanta-palvelusta haettavilla tiedoilla. NÄE ry korostaa tarvetta huomioida erityisesti silmäterveydenhuollon palveluntuottajien tilanne ja vaatii realistisempaa siirtymäaikaa tiedontoimituspalvelun käyttöönotolle.
Lausunto luonnoksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi rokotuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 6 §:n muuttamisesta
NÄE ry:n lausunto luonnoksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi rokotuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 6 §:n muuttamisesta sisältää useita keskeisiä huomioita:
1. Toimijoiden kilpailuneutraliteetti:
- Näe ry pitää tärkeänä, että kaikkia terveyspalveluja tarjoavia toimijoita koskevat samat säännöt.
- Rokotustoiminnan osalta on huomioitava, että terveydenhuollon palveluntuottajilla on oltava lupa ja velvoite viedä tiedot valtakunnalliseen rokotusrekisteriin.
- Tilavaatimusten pitää olla apteekkien yhteydessä olevassa toiminnassa yhteneväisiä yksityisten terveyspalveluita tuottavien yritysten kanssa mm. yksityisyyden suojan ja hyvän hygienian varmistamiseksi.
2. Terveyspalveluiden ja apteekkien suhde:
- Selkeyttämistä ja kilpailuneutraliteetin palauttamista terveyspalveluyritysten ja apteekkien välille vaaditaan.
- Terveyspalvelutuotannon ehtojen on oltava yhtenäisiä eri toimijoiden välillä, erityisesti apteekkien ja terveyspalveluiden tarjoajien kesken.
3. Potilasturvallisuus:
- Rokotustoiminnan laajentuessa kaikilta toimijoilta vaaditaan samat standardit rokotusten kirjaamisen, seurannan ja anafylaktisen shokin havaitsemisen suhteen.
- Lääkärin rooli korostetaan, ja apteekkien on sisällytettävä rokotustoiminta osaksi lääkehoitosuunnitelmaansa.
4. Rokotusoikeuksien laajentaminen:
- Ehdotetaan, että lääketieteen opiskelijoille annetaan rokotusoikeus näytön ja koulutuksen perusteella.
- Pohditaan laajentamista kaikkiin laillistettuihin terveydenhuollon ammattihenkilöihin, mikä voisi tehostaa väestön rokottamista myös kriisitilanteissa.
Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (asiakastietolaki) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry lausuu Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntöön luonnoksesta hallituksen esitys laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (asiakastietolaki) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annetun lain 2 §:n muuttamisesta.
NÄE ry:n näkemykset vaihtelevat pykälittäin, kuvastaen huolta sekä tietosuojan selkeydestä että käytännön toteutettavuudesta terveydenhuollon alalla.
Lausunnossa NÄE ry lausuu puoltavasti seuraaviin muutosehdotuksiin:
- 57 §:n ehdotettu muutos (tiedonsaantioikeuden toteuttaminen tietojärjestelmän avulla)
- 64 §:n ehdotettu muutos (terveydenhuollon sosiaalityöntekijän tiedonsaantioikeus)
- 97 §:n ehdotettu muutos (Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjaustehtävä)
Kielteinen kanta NÄE ry:llä on seuraaviin muutosehdotuksiin:
- 3 §:n 1 momentin 11 kohdan ehdotettu muutos (palvelunantajan määritelmä)
- 54 §:n ehdotettu muutos (lähetteen ja hoitopalautteen luovuttaminen)
- 102 §:n ehdotettujen siirtymäaikojen muutokset
Lausunto sosiaali- ja terveysministeriön asetuksesta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyssä
Sosiaali- ja terveysministeriön asetusehdotus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä herättää useita huolenaiheita. Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry lausuu, että asetusluonnoksen määrittelemät yhteiset palvelut ja käyttöoikeudet eivät välttämättä ole riittävän kattavia tai tarkoituksenmukaisia. NÄE ry huomauttaa, että terveydenhuollon ammattilaisten käyttöoikeudet sosiaalihuollon asiakastietoihin ja päinvastoin ovat rajoittuneita, mikä saattaa heikentää hoitopolkujen tehokkuutta ja potilasturvallisuutta. Lisäksi asetuksen toteutettavuus ja kustannusvaikutukset, erityisesti potilastietojärjestelmien osalta, ovat merkittäviä huolenaiheita. Muutosten on todettu aiheuttavan lisäbyrokratiaa ja kustannuksia.
NÄE ry ehdottaa, että asetusluonnosta tulisi kehittää edelleen, jotta se olisi selkeämpi ja helpommin sovellettavissa sekä palvelujärjestäjien että käyttäjien näkökulmasta. Lisäksi korostetaan, että ammattihenkilöillä tulisi olla laajemmat oikeudet potilastietojen käyttöön ilman tarpeettomia rajoituksia.
Lausunto luonnoksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksesta
Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto asiassa ja pitää erinomaisena, että sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksen laatua pyritään edistämään.
NÄE pitää asetusluonnoksen 1§:n 1 momentissa esitettyjä täydennyskoulutuksen laadun edellytyksiä: potilasturvallisia, laadukkaita, vaikuttavia ja väestön terveyttä edistäviä palveluita sekä henkilöstön tehtävärakenteiden ja työnjaon kehittämistä keskeisinä sääntelyssä huomioon otettavina seikkoina, joita on perustelumuistiossa käsitelty laajasti. Silti asetus ja perustelumuistio jättävät ehdotetussa muodossa laadun edellytysten osalta myös tilaa harkinnalle.
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi hoitotakuusta
NÄE ry kiittää mahdollisuudesta lausua sosiaali- ja terveysministeriön esityksestä, joka koskee kiireettömään perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn enimmäisajan muutosta.
Hallituksen tavoitteena on turvata kohtuullinen hoitoon pääsy julkisessa terveydenhuollossa, ottaen huomioon alueiden resurssit ja taloudellisen tasapainon. NÄE tukee hoitotakuun kiristämisen siirtämistä ja korostaa yksityisen sektorin palvelujen hyödyntämistä, mikäli hoitotakuuajat eivät toteudu. Lisäksi NÄE ehdottaa erikoissairaanhoidon hoitotakuuajan lyhentämistä ja yksikkökustannusten yhdenmukaista laskentaa julkisella sektorilla. Kritiikki kohdistuu myös avohoitokapasiteetin kasvattamisen priorisointiin ja sen sijasta NÄE ehdottaa palvelusetelien laajaa käyttöönottoa sekä välttämättömyyttä poistaa uudistuksen osana nopealla aikataululla terveydenhuollon ammattihenkilöasetuksen 564/1994 16§:n optikkotoiminnan ei-lääketieteelliset rajoitukset.
NÄE korostaa valtiovaltaa tukemaan hyvinvointialueita hoidon saatavuuden parantamisessa kaikkien resurssien hyödyntämisellä.
Vähimmäistietosisältöasetuksen luonnos
Näkeminen ja silmäterveys NÄE katsoo, että tiedon keräämisen tulee ensisijaisesti tukea hyvinvointialueiden niukkojen resurssien käyttöä tarkoituksenmukaisella ja taloudellisella tavalla. Se voi toteutua vain siten, että järjestämis- ja tuottamistapoja sekä eri palveluiden tuottajia pystytään aidosti vertaamaan keskenään. On erinomaista, että järjestämislain 29 § ja vähimmäistietosisältöasetus luovat pohjaa tiedolla johtamiselle. Vähimmäistietosisältöasetuksesta jäisi kuitenkin luonnoksen mukaan puuttumaan oleellisia tietoja.
Kaupan toimialan tulevaisuusselonteko; NÄE mukana kannanmuodostuksessa ja yhtyy lausuntoon, lausujana Erikoiskaupan liitto ETU ry
Valtioneuvoston asetus hyvinvointialueen taloutta koskevien tietojen toimittamisesta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategialuonnos
Hallituksen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaiksi
Hallituksen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä
Valtioneuvoston periaatepäätös yrittäjyydestä
Tartuntatautilain väliaikainen muuttaminen; NÄE mukana kannanmuodostuksessa ja yhtyy lausuntoon, lausujana Erikoiskaupan liitto ETU ry
Hallituksen esitys perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukentamisesta
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022–2026 luonnos
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käyttöoikeuksien asetusluonnos
Kuluttajansuojan Omnibus-direktiivin täytäntöönpano
Monikanavarahoituksen purkamisen valmistelun virkamiesselvitys
Sosiaalihuoltolain muuttaminen
Yritysten määräaikainen kustannustuki
Lääkelain muuttaminen
Sote-uudistus
Iäkkäiden palvelukokonaisuus
Iäkkäiden laatusuositus 2020–2023
Laki kilpailulain muuttamisesta
Kaupan toimialan tulevaisuusselonteko
Yrittäjyysstrategia
Lääkinnälliset laitteet
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä sekä eräät siihen liittyvät lait
Verohallinnon arvonlisäveroilmoitus
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionosuudet
NÄE ry:n ratkaisuehdotukset
Silmäterveydenhuollon palvelut
Tutustu sivustoomme: Silmäterveyspalvelut.fi
Silmäterveydenhuollon kuntoon laittaminen on yhteiskunnallisesti ja kansantaloudellisesti tärkeä asia, sillä alentuneen näön aiheuttamat menetykset yhteiskunnalle ovat vuosittain vähintään 1,7 miljardia euroa.
Lue täältä tiivis taustoituksemme.